Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag18.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

"Vi skrattar åt fransmännen"

Publicerad: 12 April 2013, 14:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:49

MIPTV-mässan i Cannes är över för i år. För Dagens Media berättar tre av mässans besökare om årets affärer och trender.


Ämnen i artikeln:

kanal5Nordisk Film TVMexiko

Varje år träffas eliten i tv-världen i Cannes för att köpa och sälja programformat och knyta kontakter. För produktionsbolaget Mexiko blev årets MIPTV-mässa lyckosam.

– Det gick bättre än förväntat. Två av våra produktioner, "Hissen" och "Veckans svensk i Italien" såldes till Rai, den statliga italienska tv-kanalen, säger grundaren Lars Beckung till Dagens Media.

Generellt har det dock blivit flera pitcher men färre handslag på MIP.

– Det verkar finnas ett sug efter lite mindre format och annorlunda grejor, vilket gynnar oss. Vissa stora format som hajpats har blev inte så populäre som man trott. Vi ser även en trend mot lite mer framåtlutat tittande och produktioner med ett lager av infotainment, säger Lars Beckung.

Många av årets teman är också inspirerade av olika internettrender.

– Bland bidragen finns det alltid lite knasiga format. Ibland är det roligt för att det är så dåligt.

Axel Eriksson, programchef för Kanal 5 är även han nöjd med årets upplaga av MIPTV.

– För egen del tror jag att vi har hittat ett par riktiga guldkorn, säger han.

Årets starkaste trend, enligt honom är "mash-ups" och nya ingångar till redan stabila format.

– Det fanns en hel del originella grejor som stack ut, säger han.

En annan trend som Karin Stjärne, vd på Nordisk Film och TV, märkt av är tv-program där äldre människor blir stjärnorna. Ett exempel är "The Gran Plan", som Nordisk Film och TV köpt.

I programmet medverkar tre äldre damer som tar sig an yngre människors problem och coachar dem till att fatta rätt beslut oavsett om det gäller kärleksproblem eller en löneförhandling med chefen.

– Det är ett lite annorlunda och kul format. Det hyllar den äldre generationen på ett kul sätt, säger Karin Stjärne till Dagens Media.

Förutom "The Gran Plan" har Nordisk Film och TV även köpt gameshowen "Sure or Insure".

– Det är en gameshow med en rolig twist.

Samtidigt visades flera, åtminstone enligt svenska mått mätt, mer tveksamma programformat på plats i Cannes.

– Det fanns ett format där man satte unga tjejer i en husmorsskola som kändes otroligt könsdiskriminerande. Det avstod jag från snabbt. Det fanns flera program som vi från de nordiska länderna bara skrattade åt, säger hon och fortsätter:

– Vi skulle aldrig kunna visa de här programmen. De svenska kanalerna och produktionsbolagen skrattar mest när vi tittar på de holländska spanska och franska idéerna.

Karin Stjärne tycker att MIPTV ofta visar på stora skillnader på den europeiska tv-marknaden.

– Det visar hur olika vi är när det kommer till könsroller och familjesituation.

Annars tycker hon att årets mässa saknade stora nyheter.

– Det var inget som var sådär stort och jättehett. Det handlar snarare om att man försöker hitta nya vinklar på framgångsrika koncept.

Som exempel tar hon de många bakningsprogram som sänts på svensk tv det senaste året.

– Bakningen har slagit i taket och nu blir trädgård nästa grej. Men det är bra för oss produktionsbolag när hela mässan inte tas över av några få jättestora internationella titlar. Nu är kanalerna väldigt sugna på att prata om våra titlar.

Vad är det konstigaste formatet du har sett?

– Förra året var det jättemånga konstiga program men det har inte varit lika mycket i år. Jag skulle säga att det konstigaste vi pratat om är danska "Blachman". Det säljs ju inte som ett format men det har pratats mycket om det.

Dante Thomsen

Helen Preutz

Ämnen i artikeln:

kanal5Nordisk Film TVMexiko

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.