Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

”Vi ska bli mer internationella”

Publicerad: 16 Augusti 2011, 14:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:02

MTV Networks ska satsa mer på internationella kundupplägg och samarbeten inom koncernen under nya Nordenchefen Andrea Sahlgrens ledning.


Andrea Sahlgren tog ett rejält karriärkliv under föräldraledigheten. Hon lämnade MTV Networks som svensk försäljningsdirektör och kom tillbaka för några dagar sedan som övergripande ansvarig för tv-bolagets distribution och försäljning i Norden.

– Det är förstås väldigt roligt och det finns mycket nytt att ta tag i. Vi är inne i en omorganisation som innebär att vi ska samarbeta mycket mer internationellt för att stärka oss på alla positioner, säger hon till dagensmedia.se.

Hon ska alltså ansvara för Nordens intäkter medan marknadsföring och programmering av kanalerna sköts av varumärkeschefer som också rapporterar till Dan Ligtvoet, som är chef för norra Euroa.

– Tidigare har vi lagt en massa krut på bara den svenska marknaden, men nu arbeta för att göra smarta lösningar för hela regionen och hitta synergieffekter för kunderna. Det är inte en ren besparing utan snarare en fråga om att göra saker enklare, säger Andrea Sahlgren.

Vad ser du för utmaningar på den nordiska marknaden?

– Marknaden utvecklas hela tiden. Vi ligger i framkant när det kommer till distribution, men vi måste bli duktigare på att erbjuda operatörerna material för flera kanaler, till exempel för on demand och webbaserat innehåll.

Vad har du på din agenda nu?

– Att jobba intensivt med våra internationella kollegor för att göra saker på absolut bästa sätt för våra kunder eftersom de är det viktigaste vi har.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.