Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

"Vi reklamfilmsregissörer har en stor kärlek till detaljer"

Publicerad: 14 Februari 2015, 07:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:13

Han har gjort reklamfilmer för Sony Ericsson, Viasat och Stadium. Nu gör Henrik Björn sin första tv-serie. För Dagens Media berättar han om projektet och hur bakgrunden i reklambranschen har varit till nytta.


Ämnen i artikeln:

SVTPalladium

Henrik Björn är nyligen hemkommen från filmfestivalen i Berlin, där hans tv-serie "Jordskott" blivit uttagen i den helt nya sektionen tv-drama.

Henrik Björn, tillsammans med bland annat SVT och producenter från filmbolaget Palladium, deltog i en paneldiskussion där de berättade hur de hade jobbat.

Därefter visades två avsnitt av tv-serien i en närliggnade biosalong.

– Folk som ser "Jordskott" blir "hooked" och säger att de vill se mer, så det är positivt. Målet med hela projektet har ju varit att skapa något som är attraktivt och slår an på flera strängar. Just att skapa ett litet behov av att hela tiden vilja se nästa avsnitt har varit ett av många mål med tv-serien, säger Henrik Björn till Dagens Media.

Tidigare har Henrik Björn gjort reklamfilmer för bland annat Viasat, Sony Ericsson och Stadium. Han säger att det var just alla reklamfilmer som fick honom att börja skriva på "Jordskott".

– Jag kände att jag behövde göra något som ingen hade beställt. Det blev en mörk och mustig historia och det var bra tajming att den kom precis nu när tv-drama är väldigt eftertraktat, säger han.

I sin roll som reklamfilmare har han varit allt från producent till klippare. Henrik Björn tror att hans bakgrund på Palladium har hjälpt till mycket i skapandet av den nya tv-serien.

– Alla reklamfilmsinspelningar har skapat en allmän trygghet att hantera pressade situationer. Vi reklamfilmsregissörer har en stor kärlek till detaljer och det har jag försökt få med mig till tv-serien. Man kan både bli underhållen av "Jordskott", men man kan också leta små detaljer som vi har planterat mer och mer av under tv-seriens gång.

"Jordskott" har beskrivits som något som har influenser från HBO-serien "True Detective". Enligt Henrik Björn har han ofta försökt dementera det, men inte riktigt lyckats.

– "True Detective" är en fantastisk serie, men vi började jobba på "Jordskott" många år innan "True Detective" ens var släppt. Jag tycker att det är viktigt att inte tillskriva "Jordskott" för mycket av något annat, så man har rätt ingångsvärden när man börjar titta, säger han.

Övergången från reklamfilm har dock inte varit enkel alla gånger. För Henrik Björn har det varit en omställning att gå ifrån noggrann planering av en begränsad inspelning av 30 sekunders reklamfilm, till ett projekt där timme efter timme ska filmas och det inte finns lika mycket tid till varje bild.

– Efter tio minuter på set har min assistant director ibland sagt att vi måste gå vidare. Då har jag känt ”Skojar du? Den här scenen har jag tänkte på i tre år”, så den omställningen har ibland varit svår. Man vill inte kompromissa med sin baby, men jag har börjat tycka att det är ganska coolt att man ibland bara har en tagning på sig att spela in en scen på.

Recensenter har också kallat "Jordskott" för nordic noir, en genre som innefattar bland annat "Bron" och "Brottet".

– Jag hade inte själv kallat den för det. Visst är det en mörk polishistoria från Sverige, men det här är inte bara en polisserie. Det är också något annat. Det är svårt att sätta den stämpeln.

Än så länge har det inte gjorts någon reklamfilm med influenser från nordic noir, men Henrik Björn säger att det hade varit roligt att se en sådan.

– Det borde ju någon verkligen göra. Det hade varit kul. Varför är det ingen som har tänkt på det? säger han.

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

SVTPalladium

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.