Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag29.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

"Vi nyper oss i armen"

Publicerad: 25 Juli 2013, 12:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:39

Svenskornas framgång i fotbolls-EM har genererat ett uppsving för damfotbollen. Med det följer möjligheter för nya samarbetspartners.


Ämnen i artikeln:

Fotbolls-EMTV4

Gårdagens match mot Tyskland blev en besvikelse för det svenska fotbollslandslaget och för alla som valt att stötta dem.

Och intresset för fotbollsdamerna har varit stort, inte minst bland medierna.

– Vi nyper oss i armen och undrar om det är sant. Vi har haft en makalös exponering och är säkra på att intresset för damfotboll kommer att skjuta i höjden, säger Camilla Hagman, kommunikations- och marknadschef på Svenska Fotbollförbundet, SVFF till Dagens Media.

Kommer bevakningen i medierna även att generera intäkter för damfotbollen?

– Generellt finns det ett samband vad gäller våra vanliga partners och intäkterna. Men vid UEFA-turneringar som EM syns bara deras sponsorer och sponsorintäkterna går oavkortat till UEFA. Däremot har vi ett kostnadstäckningsbidrag från UEFA som täcker delar av de kostnader SvFF har för evenemanget.

I dag kan resurserna inom damfotbollen inte mäta sig med herrfotbollen, men Camilla Hagman är säker på att EM har genererat ett uppsving för damfotbollen.

– De har blivit folkkära och med det följer säkert möjligheterna att hitta nya samarbetspartners. Samtidigt finns det mycket nytta som inte bara gå att räkna i kronor och ören. Det viktigaste är det enorma intresset som väckts.

Med satsningen "Öppet mål" uppmanar Svenska Fotbollförbundet sina 3 200 medlemsföreningar att ta vara på effekten från EM.

Helen Preutz

Ämnen i artikeln:

Fotbolls-EMTV4

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.