Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag22.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

"Vi har arbetat för det här länge"

Publicerad: 19 Oktober 2017, 14:51
Uppdaterad: 20 Oktober 2017, 11:25

Anders Jensen har varit MTG Sveriges vd sedan 2014. Foto: Alexander Donka

En av de stora utmaningarna för MTG är att bibehålla intjäningen, berättar MTG:s nordiska vd Anders Jensen för Dagens Media.


Ämnen i artikeln:

MTGMTG Radio

Under torsdagen kom resultatet från MTG:s tredje kvartalsrapport. Företaget ökar sin nettoomsättning från 3,7 till 4,3 miljarder kronor.

Nordic Entertainment, där exemeplvis TV3, Viaplay och Viafree ingår, står för en omsättning på 2,8 miljarder kronor och ett rörelseresultat på 301 miljoner kronor. Siffror som innebär att man ökar betydligt jämfört med föregående års tredje kvartalsrapport.

– Kunderna tycker om våra produkter och konsumerar mer framför allt på våra digitala plattformar. Vi vet att tittandet på de traditionella plattformarna minskar, men samtidigt går Viaplay och Viafree väldigt starkt framåt. Det bidrar mycket till det lyft vi ser på intäkter och vår förmåga att vara effektiva i de mindre växtbenägna delarna vilket innebär att vi klarar av lyfta vår intjäning. Det är fin kombo mellan att ta ut onödiga kostnader och skapa tillväxt i Viaplay och Viafree, säger Anders Jensen, nordisk vd på MTG, till Dagens Media.

I slutet på augusti sände MTG den då hypade matchen mellan boxaren Floyd Mayweather Jr och MMA-stjärnan Conor McGregor. En match som gick att se på Viaplay för 499 kronor, oavsett abonnemang eller inte. Efter teknisk knockout och seger för Floyd Mayweather Jr beskrev kanalhuset fajten som "det största pay-per-view-eventet i Norden någonsin". Dessutom konstaterade man rekord i antal sålda ppv:s.

– Vi gick all in i Norden för att göra det till en succé och det får man säga att vi lyckades med.

Varför tror du så många tittare bänkade sig framför tv-soffan?

– I just det fallet måste man inte vara kampsport- eller boxningsfantast för att fascineras. Det var ett spektakel, ett jätteevent som var underhållande helt oberoende av preferenser. Det var vårt utgångsläge också i studiosändningarna vi hade inför själva matchen där vi tog in gäster som inte nödvändigtvis var sportkaraktärer, säger Anders Jensen.

Hur blickar ni framåt?

– Just nu befinner vi oss i premiärtagen i samtliga länder med många nya format. I Sverige har vi exempelvis en premiär idag med "Ensam mamma söker". I helgen har vi fajten mellan Brækhus och Laurén på pay per view och dessutom börjar Champions League ta fart. Det sker mycket hela tiden och just nu har vi många viktiga saker på gång.

Radiokartan ritas om

För en tid sedan kom beskedet om att kulturdepartementet beslutat att stuva om i den kommersiella radiomarknaden. För tre veckor sedan passerade deadline för att buda på ett av tre nya nationella radiotillstånd. 

Sju aktörer har anmält sitt intresse och däribland MTG med dragplåstret Rix FM i spetsen.

– Det är klart att det som sker nu är något vi har arbetat för länge. Under förutsättningen att vi nu vinner en licens, jag vill inte jinxa det för mycket, kommer vi gå från flera regionala nätverk till ett nationellt nätverk. Det innebär att vi kan plocka in nationella kunder på ett helt annat sätt. Om vi kan fortsätta utveckla vår radioverksamhet med den nya licensen är det klart att det betyder väldigt mycket för oss. Men det är inte över förrän det är över och vi tar inte ut något i förskott.

"Finns mycket att belysa"

I mitten av november sänder MTG Sveriges första diabetesgala från Grand Hotel i Stockholm. Programledare blir TV4-lånet Peter Jihde. För Anders Jensen finns det även en speciell anledning att lansera idén om en diabetsgala.

– Jag har dragit igång projektet med Diabetesgalan med utgångspunkt från min egen erfarenhet av sjukdomen. Min son har sedan tio år tillbaka typ 1-diabetes och det är en stor kamp som vi har fört inte bara mot sjukdomen, utan även mot okunskap och fördomar kring vad diabetes är. Att sjukdomen får en plattform som den tidigare saknat känns väldigt angeläget för oss och det är också något som går väldigt bra ihop med hur vi gör saker på MTG – ska vi göra något sånt här så ska vi göra det inom ett område där ingen annan har varit tidigare. Det finns många fantastiska galor som alla förtjänar sin plats, med diabetes har vi hittat vårt fokus och där finns mycket att belysa.

Var ligger de största utmaningarna framöver?

– Den stora och välkända utmaningen är förflyttningen till digitala plattformar. Jag tror inte på linjär-tv:s nära död, linjärt kommer att vara relevant ännu en lång tid framöver. Men utmaningen ligger i att förmå hantera den nedgången, samtidigt som vi investerar i digitala produkter. Och att vi bibehåller vår intjäning, inte minst som börsnoterat bolag, är naturligtvis viktigt. Vi har klarat det så här långt men det är den viktigaste utmaningen av alla och här måste vi ligga i topp och i framkant för att lyckas.

Vilka ser ni som era största konkurrenter?

– Det är en kombination av våra traditionella konkurrenter, exempelvis Bonnier och Discovery, som vi har väldigt stor respekt för. Men även globala aktörer som Netflix, Amazon och HBO. Ser man på annonsaffärerna är givetvis Google och Facebook bolag att ta hänsyn till. Telekombolag kan också presumtivt bli våra konkurrenter. I viss mån konkurrerar vi med alla, i alla fall väldigt många.

Simon Nilsson

simon.nilsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

MTGMTG Radio

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.