Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

"Vi gick uppenbarligen för långt"

Publicerad: 21 Juli 2016, 06:42
Uppdaterad: 21 Juli 2016, 09:10

SVT Nyheter Stockholms ansvarig utgivare kommenterar Granskningsnämndens krav på böter.


Ämnen i artikeln:

SVT

Igår berättade Dagens Media om att Granskningsnämnden för radio och tv kräver att SVT ska betala 25.000 kronor i böter för SVT Nyheter Stockholms inslag som fälldes för "otillbörligt kommersiellt gynnande" i våras.

I inslaget informerade man tittarna om vilket utbud SVTs tittare kunde ta del av på sociala medier som Facebook och Twitter.

Geronimo Åkerlund som är redaktionschef och ansvarig utgivare för SVT Nyheter Stockholm håller med Granskningsnämnden om att man i det här fallet gick för långt men att gränsdragningen är svår.

– På SVT Nyheter Stockholm lägger vi inget unikt material på sociala medier, däremot tipsar vi om nyheter som finns på vår sajt och i våra sändningar, och diskuterar kring våra nyheter med våra läsare och tittare. Vi vill gärna berätta för vår publik om möjligheten att få tips om vilka nyheter vi har i sina sociala flöden, skriver han i ett mailsvar till Dagens Media och fortsätter:

– Gränsdragningen är svår kring detta, även Granskningsnämnden tycker att vi ska få finnas på sociala medier, och att vi måste kunna informera om det. Men här gick vi uppenbarligen för långt, när det kunde uppfattas som att vi aktivt uppmanade till att gå in och ta del av materialet på plattformarna Twitter, Instagram och Facebook. Ifall vi mer sakligt informerar om möjligheten, är det vad jag förstår okej.

Geronimo Åkerlund menar även att det är bra att frågan prövas så att det blir tydligt var gränsen går.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SVT

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.