Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

"Vi behöver mer stuns och tydlighet"

Publicerad: 31 Oktober 2013, 14:17
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:58

Orädd, ifrågasättande, besvärlig. Sabina Rasiwala lyssnar gärna på goda råd – men tvekar inte att göra tvärt emot. Som kommunikationsdirektör på SVT vill hon ge dialogen med målgrupperna mer tydlighet och stuns.


Ämnen i artikeln:

SVT

– Jag har alltid velat jobba här. Public service är en hemvist för välvilja. Nu sitter jag här på Sveriges största mediekanal och kan göra gott, det känns otroligt lyxigt.

Efter sju veckor har SVT:s kommunikationsdirektör gjort sig hemmastadd på sitt nya kontor. Genom fönstret strålar solen in och faller på en bild av Ingrid Bergman.

–  Jag hittade henne i ett förråd, så hon hamnade här på väggen, säger Sabina Rasiwala.

Att hon själv hamnade här tror hon mest beror på slumpen.

–  Jag är inte så planerande. Det är nog mer tur än skicklighet som ligger bakom.

Sabina Rasiwala är 46 år gammal och uppvuxen i Kungsör som den äldsta bland fem syskon. Efter att ha studerat internationell marknadsföring i Västerås och Frankrike fick hon jobb på Dramaten och senare på Astra i Helsingborg och Cederroth i Stockholm.

Passionen för ord fick henne att söka sig till pr-branschen och under fyra år jobbade hon som konsult på byrån Hill & Knowlton. När hon erbjöds tjänsten som global marknadschef för Absolut hoppade hon på, trots att uppdraget skilde sig helt från vad hon tidigare gjort.

När Absolut köptes av Pernod Ricard togs hennes jobbtitel bort och Sabina Rasiwala blev istället marknadschef på Q-Med. Vd:n Bengt Ågerup beskriver hon både som krävande och som en av dem som valt att ge henne förtroende och bidragit till att hon utvecklats.

Efter två års tid sade hon upp sig från jobbet utan att ha något nytt.

–  Det var otroligt befriande. Den styrkan bär jag fortfarande med mig i dag.

När hon erbjöds jobbet som marknadschef på svenska Microsoft tog hon det trots att halva hennes bekantskapskrets undrade varför. Att få koncentrera sig helt på den svenska marknaden efter att ha jobbat globalt med Q-Med och Absolut beskriver hon som ”lite som att komma hem”.

–  Mina två år på Microsoft var otroligt viktiga. Kunskapen jag fick med mig därifrån är ovärderlig. Om inte jobbet på SVT dykt upp hade jag varit kvar där i dag.

För Sabina Rasiwala blev det något av en kulturkrock när hon gick från ett globalt vinstdrivande företag till en värdedriven organisation.

–  Jag har gått från en go-do-miljö till en resonerande miljö.

Bland annat upplever hon att medarbetarna på SVT har en brokigare bakgrund och starkare åsikter. Diskussionen kring krishantering ur ett samhällsperspektiv är ny liksom att vara en del av debatten om public service.

Rollen som kommunikationsdirektör innebär att Sabina Rasiwala har det yttersta ansvaret för SVT:s kommunikationsavdelning om 55 personer.

Innan hon tillträdde hade hon farhågor om att organisationen skulle vara statisk, men inser att de var ogrundade.

–  I vinstdrivande företag är det en fantastisk puls. Men i en nyhetsdriven organisation är tempot högre och händelseflödet oberäkneligt och mer relevant per definition.

I sin nya miljö upplever Sabina Rasiwala att det finns utrymme för hennes egen ifrågasättande och vetgiriga person.

–  Jag klarar inte av när det blir för pretentiöst.

Nyligen spikades SVT:s sändningstillstånd för sex år framåt. En av de mest omdiskuterade frågorna var om public service ska fortsätta finansieras via licensmedel. Enligt Sabina Rasiwala är det viktigast att finansieringsmetoden garanterar oberoende och långsiktighet.

SVT har även anklagats för att konkurrera med kommersiella kanaler med sitt utbud av underhållningsprogram. Sabina Rasiwala anser dock att underhållning är ett av flera medel som kan användas för att driva mångfaldsfrågor. Att sätta Gina Dirawi som programledare för ”Melodifestivalen” ser hon exempelvis som ett effektivare sätt än många andra.

Den digitala omställningen medför stora förändringar för SVT och ett antal beslut för den nya kommunikationsdirektören att ta ställning till.

–  Vi var tidigt ute med en stor Play-plattform. Idag står vi liksom många andra mediebolag inför investeringsavväganden mellan programutbud och distributionsutveckling. Vi kommer inte att kunna göra allt, men mångfald och bredd är våra ledstjärnor.

Som ett av sina mål ser hon att utveckla SVT:s kommunikation mot mer proaktivitet och långsiktighet.

–  Vi behöver mer stuns och tydlighet i kommunikationen.

Helen Preutz

Ämnen i artikeln:

SVT

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.