Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

”Vi är den mest naturliga Sjuan”

Publicerad: 26 April 2011, 08:50
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:13

TV4 Plus blir Sjuan – med ett namn och en publik som påminner om konkurrenten TNT7. Det här är programchefen Anton Glanzelius andra namnbyte på ett halvår.


Ämnen i artikeln:

Anton GlanzeliusSjuanTV11TV4-gruppenTV4

I november kunde dagensmedia.se avslöja att ungdomskanalen TV400 skulle relanseras som TV11 – ett avsteg från TV4-gruppens tidigare namnpolicy. Snart är det dags för nästa namnbyte när TV4 Plus blir Sjuan efter sommaren.

– Vi har länge funderat på att göra det här eftersom TV4 Plus under lång tid har legat på kanalplats sju. Det är i framgång man ska göra förändringar, så därför var det lägligt nu när kanalen går väldigt bra, säger Anton Glanzelius, som är programchef för både TV4 Plus, blivande Sjuan, och TV11.

Kanalnamnet och logotypen påminner om Nonstop Televisions nylanserade TNT7, tidigare TV7, som också är en reklamkanal med en majoritet kvinnliga tittare över 25 år. Anton Glanzelius har inte varit i kontakt med Nonstop Television om detta.

– Jag har ingen aning om deras reaktion, men vi känner ju starkt att eftersom ”Plussen” har haft kanalplats sju i så många år, så finns det ingen annan kanal som är mer naturlig att heta Sjuan.

Namnbytet lanseras i höst samtidigt med en ny kanalgrafik, men det får inga stora konsekvenser för programinnehåll och tablå.

– Vi känner att kanalen har hittat en bra struktur med bra satsningar och vi ska fortsätta vara en bred kanal för kvinnor över 25 år. Vi ska bredda den något, men aldrig glömma bort kvinnorna.

Anton Glanzelius lyfter fram årets nya tablåstruktur med egenproduktionen ”112 – på liv och död” måndag till onsdag klockan 20 som en framgång. Andra populära program är Trinny & Susannah stylar om Sverige, Du är vad du äter och Jamie Oliver – middag på 30 minuter.

I år har TV4 Plus ökat tittandet med 13 procent i huvudmålgruppen 25-59 år och med 23 procent i TV4-gruppens målgrupp, som är 12-59 år.

Dagensmedia.se har sökt Ignas Scheynius, vd för Nonstop Television, som ingår i MMG och numera även Turner Broadcasting.

Synnöve Almer


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev