Rörligt
Veckans viktigaste branschnyheter
Publicerad: 12 februari 2021, 13:56
Foto: Janne Næss + Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT +
I veckan har Dagens Media kartlagt annonsinvesteringarna under pandemiåret, granskat coronajournalistiken och avslöjat ett brett missnöje med Årets Byrå.
Ämnen i artikeln:
MediebyråbarometernRealtidAftonbladetHBOViaplay GroupSveriges RadioTiktokSchibstedDagspressMåndag:
■ Realtid hittar ny vd hos SEB: ”Ett spännande uppdrag med mycket ogjort” (Temavecka)
■ Locket på om skuggningen av Patric Hamsch
■ Journalisterna bakom Estonia-dokumentären frias
■ Så dyr är en Super Bowl-annons
Tisdag:
■ Stefan Melesko: Därför är mediernas ägarform central
■ HBO Nordic öppnar dörren för svensk reality
■ Anders Malmsten: Tidskrifterna behöver öka utvecklingstakten
■ Kraftigt minskade medieinvesteringar i januari - sämsta noteringen sedan 2010
■ Nent når målet på 3 miljoner abonnenter
Onsdag:
■ SR om hårda kritiken: ”Vi är helt neutrala”
■ FHM om spridandet av Vetenskapsradions granskning: ”Vi har ett ansvar att möta informationspåverkan”
■ Kritikerna som ifrågasatte svenska strategin: ”Medierna blev megafon åt FHM”
■ Jan Scherman: Svenskt rekord i direktsändningar – vad gör det med journalistiken?
■ Mediekompaniet siktar uppåt – ska öka med 30 procent
■ Kartläggning: Så såg annonsinvesteringarna ut under pandemiåret
■ Stampen flyttar all redigering till Göteborg
Torsdag:
■ Medier får svidande kritik: ”Ett totalt underbetyg åt utvecklingen de senaste 15 åren”
■ Nent tar in över 4 miljarder för att ta Viaplay till fler marknader
■ Clubhouse växer så det knakar – men på bekostnad av vad?
■ Ansvarsfrågan på Clubhouse – det säger juridiken
■ Tiktok blir officiell partner och sponsor till fotbolls-EM
■ Här är vinnarna i 100-wattaren 2020
Fredag:
■ Utbrett missnöje med Årets Byrå – nätverksbyråer hoppar av tävlingen
■ Schibsteds nyhetsmedier ökar omsättningen fjärde kvartalet
■ Hanna Stjärne: ”Aldrig i modern tid har SVT:s nyheter haft en sådan stor publik”
■ Disney nära 95 miljoner abonnenter
■ Växande kritik mot FHM:s agerande i sociala medier: ”Häpnadsväckande”
■ FHM försvarar sig – här är mejlväxlingen mellan presschefen och Jan Scherman
■ Amina Manzoor lämnar DN: ”Jag tycker inte att jag kan jobba kvar”