Få hela storyn
Starta din prenumeration
Rörligt
Publicerad: 5 juni 2020, 14:01
Veckan har i stor utsträckning präglats av protesterna mot rasism och polisvåld i USA. Flera mediebolag har tagit ställning i frågan. Men är framtidens bolag mer benägna att kämpa för en bättre värld – eller är det bara cyniskt pr-tänk? Hör vad experterna tror. I veckan avslöjade Dagens Media också att det nya coronaviruset tvingar hem Expedition Robinson.
Foto: Wikimedia/ Geoff Livingston + TV4
Expressens USA-korrespondent skjuten av polis, streamingjättar tar ställning i #blacklivesmatter och coronaviruset tvingar Expedition Robinson till Sverige. Här samlar vi veckans viktigaste artiklar.
Måndag 1 juni:
• Expressens USA-korrespondent skjuten av polis
• Reportrar utan gränser: ”Vi har varnat för det här i flera år”
• Åhléns byter mediebyrå – efter 19 år
• Viaplay höjer priset för sporten
Tisdag 2 juni:
• Hall Medias redigering tas över av Bonnier
• Christiane Amanpour: ”Attacker mot journalister är attacker mot oss alla”
• Streamingjättar tar ställning: ”Att vara tyst är att vara medskyldig”
• Sveriges Mediebyråers nytillträdde vd Krister Karjalainen till Samsung
Onsdag 3 juni:
• Därför har techjättarna blivit politiska: ”Vi kommer få se mycket modigare bolag”
• Här är resultatet av lärartidningarnas extrema omgörning
• Relatable passerar 100 miljoner
• Mittmedia har utsett nya chefredaktörer i Dalarna
Torsdag 4 juni:
• Hur coronakrisen fick svenskarna att välja kinesiskt online
• Konkurrensen hårdnar på tv-marknaden – operatörerna marscherar framåt
• Så utnyttjar annonsörer Tiktok på bästa sätt
• Efter ledarskribentens kritiserade tweet – Sydsvenskan tar avstånd
• Corona får Expressen att omorganisera – klimatredaktionen sätts på paus
• Corona tvingar Expedition Robinson till Sverige
Fredag 5 juni:
• Omni Ekonomi blir premiumtjänst: ”Vi vidgar vår affärsmodell mot användarintäkter”
• Cilla Benkö: ”Journalistattackerna i USA visar att ord kan vara livsfarliga”
• Branschen skriver till kulturministern om stöd
• Sveriges Annonsörer: ”Vi jobbar med effektfrågan på ett felaktigt sätt i dag”
• Discovery vill pressa priset på Allsvenskan billigare när publiken uteblir