Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

#vartärvipåväg når en miljon

Publicerad: 4 April 2016, 08:51
Uppdaterad: 4 April 2016, 10:12

Bild 1/2  

Kampanjen ”#vartärvipåväg2016 ska stötta asylsökande och deras rättigheter i Sverige. Reklamfilmen på Facebook tog ett ordentligt språng redan första dagen och klippet har nu visats en miljon gånger.


I klippet som liknar det kultförklarade programmet ”På spåret”, dyker kända ansikten upp, bland annat sångerskan Maxida Märak och mångsysslaren Musse Hasselvall.

Anna Sahlin, som agerar programledare, drar igång klippet med den klassiska tio- poängaren. Sedan medföljer en radda av information om hur vårt framtida Sverige kommer att se ut enligt det nya lagförslaget kring asylrätten. Initiativet startades i hopp om att den skärpta asylpolitiken ska uppmärksammas och förhoppningsvis stoppas.

”10 poäng. Vår resa börjar i panik bland vinande kulor och detonerande bomber. Vi skrapar ihop det lilla vi kan och lämnar plågsamt familjen bakom oss i hopp om återförening i säkerhet. 'Money money money', sa gruppen som satte landet på världskartan.”

– Med hjälp av kampanjen vill vi nå den breda massan och alla de som visade stort engagemang i höstas. Vi vill också nå de politikerna som i morgon, (om vi har förstått det rätt), kommer att gå in i sina riksdagsgrupper och diskutera den kritik lagförslaget fått av samtliga remissinstanser. Vi vill att de ska veta att vi är många som är emot detta lagförslag, säger Rebecka, en av initiativtagarna till #vartärvipåväg2016 till Dagens media.

Klippet har skapat engagemang på Facebook med en miljon visningar, 11 600 likes och 200 kommentarer, där de användarna har spridit delade meningar på sociala medier, bland annat, ”Ja, vart är vi på väg med medmänskligheten i Sverige”, ”Ja fyfan om man hade låtit dessa fyra dårar ha mer inflytande i svensk politik. Thank god” och ”Världen är krångligare än så”.

Kampanjen riktar sig främst mot den vita medelklassen och ser ut att få en uppföljare som kommer att publiceras på sociala medier inom kort.

Bakom kampanjen står Folkkampanjen för asylrätt.

Johanna Holmgren

johanna.holmgren@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.