Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Världsnaturfonden i samarbete med Netflix

Den 5 april släpps serien Our planet som är ett samarbete mellan Världsnaturfonden, Silverback films och Netflix.

”Vi vill nå bortom de redan miljöfrälsta, det här ger möjlighet till ett massivt globalt genomslag”. Världsnaturfonden och Silverback films i samarbete med Netflix när första naturdokumentärserien visas på strömningstjänsten.


Publicerad 2019-03-19 14:08

Ämnen i artikeln:

WWF

Dela artikeln:

Netflix har hittills varit sparsamma med att skildra natur- och miljöfrågor. Men nu har ett samarbete inletts med Världsnaturfonden – den 5 april släpps samtliga åtta avsnitt av naturserien Our planet där sir David Attenborough guidar.

Det är den första naturdokumentären på strömningstjänsten och Silverback films ligger bakom. 

– Vi vill att så många människor som möjlig ska se det här och nå utanför de redan miljöfrälsta grupperna, säger Lisbet Larsson, kommunikationschef på Världsnaturfonden i Sverige, till Dagens media. 

– Man har en potential att nå runt en miljard människor via Netflix. Och om man jämför med andra serier som har visats ger det här möjlighet till ett massivt globalt genomslag via den gemensamma världspremiären den 5 april.

Världsnaturfonden är även aktuella med Earth hour den 30 april. Släckmomentet och symbolhandlingen som lanserades av WWF 2007.
– Earth hour är den kampanj som vi driver som får störst genomslag, över hela världen. Det är fantastiskt att se de olika ikonbyggnaderna släcks ned som Eiffeltornet i Paris och Operahuset i Sydney, säger Lisbet Larsson. 

Enligt WWF engagerade sig 9 av 10 kommuner under fjolårets Earth hour. Vissa kommuner har även förlängt Earth hour: 

–  Åtminstone tio kommuner kommer att gå bortom timmen i år och arrangerar olika aktiviteter under en vecka.  Maten står ofta i fokus – exempelvis som att servera grönare mat och begränsa matsvinnet. 

I år samarbetar Världsnaturfonden med uppmärksammade miljöappen Dieedster – där individer, kommuner och företag kan räkna ut sitt klimatavtryck och tävla mot varandra. 

Under våren kommer Världsnaturfonden även synas i SJ:s förstaklassvagnar på brickborden och femsekundersfilmsnuttar på monitorer.

 

 

 

 

Philip Wallin

Reporter

philip.wallin@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.