Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Valvakorna: SVT brädar TV4

Publicerad: 12 september 2022, 12:28
Uppdaterad: 13 september 2022, 06:14

Camilla Kvartoft och Anders Holmberg axlade valvakan i SVT, medan TV4:s valvaka leddes av Jenny Strömstedt och Tilde de Paula Eby.

Foto: Janne Danielsson/SVT/TV4

UPPDATERAD. Valvakorna i SVT och TV4 lockar ingen jättepublik till linjär-tv. Här är tittarsiffrorna i SVT och TV4.


Ämnen i artikeln:

SVTTV4Valet 2022Nyheter

Trots att det är fyra år sedan sist är det tydligt att valvakorna inte lockar någon storpublik linjärt, men det beror också på att sändningarna är så pass långa. 

Störst publik drog dock SVT.

SVT:s valvaka inleddes klockan 18.15. Då sågs programmet av 864 000 tittare, enligt MMS. Efter en paus för nyheter återupptogs valvakan klockan 19.45. Då ökade tittandet rejält och låg i snitt på 1 458 000 tittare.

Även TV4:s valvaka är indelad i två sändningar. Den första, med start klockan 19.30, sågs av 671 000 tittare, enligt MMS. Till den andra sändningen, som startade 22.10, hade publiken minskat till 340 000 tittare.

Den första sändningen hade en rating på 6,6 procent i målgruppen 15–64 år, medan andelen uppgick till 22,9 procent. Motsvarande mått för den andra sändningen är en rating på 3,4 procent och en andel på 21,2 procent.

Men eftersom det handlar om så pass långa sändningar så är det heller inte så konstigt att det genomsnittliga tittandet är lågt. Ser vi till antalet tittare som kollat någon gång under kvällen så är tittandet betydligt högre. 

Enligt MMS såg cirka 4 223 000 tittare minst en minut av SVT:s valvaka, medan cirka 2 425 000 tittare såg minst en minut på TV4.

Totalt innebär det att 47,6 procent av den svenska befolkningen såg minst en minut av valvakorna.

Data över tittandet online finns ännu inte tillgängligt från MMS.

MER OM VALET 2022:
Mitt under valvakan – Bonnier News utsatt för IT-attack
Bonnier News CTO om IT-attacken: ”Vi var förberedda och hade vidtagit åtgärder”
Så resonerar tidningarna om den tidiga pressläggningen – Aftonbladets, Expressens, DN:s och SvD:s strategier
Valet 2022 – här är tidningarnas förstasidor
Valet närmar sig – det händer på det mediepolitiska området 

Madeleine Nilsson

Redaktör och reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SVTTV4Valet 2022Nyheter

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev