Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Vad är en visning på Youtube?

Publicerad: 30 Mars 2016, 05:30
Uppdaterad: 13 April 2016, 15:53

Youtube-visningar är hårdvaluta i kampen mellan nätverken och gammel-tv. Men vad som egentligen krävs för att generera en visning är hemligt.


– Vi redogör inte för det i detalj, uppger Googles kommunikationschef Gustaf Bruzewitz.

Två mått, antalet visningar och antalet prenumeranter, är centrala när Youtube-nätverken tampas om vem som är störst, bäst och vackrast. Dels i konkurrensen mellan nätverken och dels i kampen med linjär-tv.

Som Dagens Media i går kunde berätta valde Splay, med grundaren Vigor Sörman i spetsen, att göra en rejäl fuldragning. Detta genom att påstå att deras Youtubegala ”Guldtuben” hade fler tittare än tv-branschens gala ”Kristallen”.

För mediebyråer och branschkännare är det självklart att linjär-tv-siffror och visningar på Youtube inte går att jämföra.

Men vad är egentligen en visning, eller view, på Youtube?

Dagens Media har, utan framgång, sökt svar på den frågan via Google-ägda Youtubes dokumentation. Via Youtube Analytics kan den som äger en Youtube-kanal få fram siffror på hur länge tittarna faktiskt tittar på deras klipp.

Men det är inte information som publiceras offentligt.

Hålls hemligt – för att stävja fusk

Enligt olika källor på nätet, där företag och privatpersoner själva har kartlagt frågan, ligger gränsen för hur kort tid ett klipp ska spelas upp innan det räknas som en visning på runt 30 sekunder. Men bara Youtube/Google vet exakt hur räknandet går till.

För resten av världen är det hemligt. Och så ska det förbli.

”När det gäller hur en view räknas så redogör vi inte för detta i detalj”, skriver Googles nordiske kommunikationschef Gustaf Brusewitz i ett mejl till Dagens Media.

Anledningen uppges vara att inte underlätta för Youtubers att boosta sina siffror på sätt som strider mot Youtubes regler. På Youtube hittar Dagens Media ett flertal exempel på instruktionsvideos där användare resonerar kring hur man kan blåsa upp siffrorna.

Samtidigt jobbar Youtube hårt för att stävja fusk. Men trots det finns många exempel på nättjänster som påstår sig kunna generera visningar för den som vill ge sken av framgång på Youtube.

När Dagens Media 2013 stämde träff med det svenska bolaget Mediakungen erbjöds tidningens reporter att köpa 100 000 visningar för 2 800 kronor. En liknande tjänst tar i dagsläget omkring 1 000 kronor för samma antal visningar. Dagens Media har dock inte testat den tjänsten.

Har du tips som gäller Youtubes siffror? Kontakta Dagens Medias reporter (du hittar kontaktinfo nedan).

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.