Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Rörligt

”Utfallet har överträffat våra högt satta mål”

Publicerad: 26 Februari 2018, 07:19
Uppdaterad: 26 Februari 2018, 08:39

Nicklas Norrby.

Discovery Networks OS-satsning slår positivt på försäljningen.


Ämnen i artikeln:

OSDiscovery Networks

Igår var OS sista dag. Dagens Media har under spelen rapporterat om ökade tittarsiffror för Discovery Networks kanaler.

Men även försäljningen har fått en skjuts, berättar Nicklas Norrby, försäljningsdirektör på Discovery Networks, som dock är förtegen med konkreta siffror.

– De olympiska spelen är ett av världens största event så målen var högt satta – och vi har märkt ett starkt intresse och stor efterfrågan från marknaden inför OS. Vi kommenterar aldrig enskilda försäljningssiffror men vi kan konstatera att utfallet överträffat våra högt satta mål och förväntningar, säger han till Dagens Media. 

Hur mycket har försäljningen ökat jämfört med motsvarande period 2017?

– Vår försäljning i februari har slagit alla mål ordentligt. Det betyder att vi ökar vår marknadsandel av de totala tv-investeringarna i Sverige i februari med mer än 100 procent.

Vad innebär det för försäljningen framåt?

– Vi ser ett fortsatt starkt förtroende från marknaden in i våren. OS spelar förstås en stor roll i sammanhanget, men det faktum att våra svenska produktioner gjorde sin bästa vecka någonsin under den första OS-veckan och att vi häromveckan satte alla tiders rekord för en Europa League-sändning i Sverige med cirka 800 000 tittare [Östersund-Arsenal, red.anm.] bidrar också i hög grad.

Bland OS-sponsorerna finns varumärken som Samsung, Audi, Coca-Cola och Procter & Gamble, som marknadsför varumärken som Yes, Oral B, Head & Shoulders och Gillette.

Kan ni räkna hem OS-investeringen?

– Det är en komplex fråga att svara på eftersom Discovery har förvärvat de exklusiva rättigheterna för samtliga fyra OS 2018-2024 för närmare 50 länder. Sverige och Norge är länder som ur flera aspekter lyfts fram när Discovery nu kommunicerar framgången internationellt, säger Nicklas Norrby och fortsätter:

– Jag är löjligt stolt över det fina jobb som Discoverys lokala säljorganisation genomfört vilket alltså inte bara imponerar på mig, utan även väcker uppseende internationellt i koncernen och i världen. Och som sportälskare och tittare är jag lycklig över att ha fått uppleva de framgångsrikaste vinterspelen någonsin i svensk idrottshistoria.

Som Dagens Media tidigare berättat skickade Discovery Networks den största svenska tv-truppen någonsin till ett OS – 121 personer – med profiler som Jonas Karlsson, Jessica Almenäs, Peter Forsberg, Anja Pärson, Robero Vacchi, Magdalena Forsberg och Per Elofsson.

Teamet har producerat över 4000 timmar OS från Sydkorea som sänts på Kanal 5, Kanal 9, Eurosport 1, Eurosport 2 och Eurosport Player.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

OSDiscovery Networks

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev