Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Uppstickare tar strid mot Netflix

Publicerad: 14 Augusti 2013, 08:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:38

Streamingkriget på nätet skruvas upp ytterligare när Telenor i höst lanserar sin Netflixutmanare Comoyo View. Men Dagens Media kan berätta att streamingexplosionen har tappat fart.


Tillsammans med pr-byrån Jung Relations har Comoyo samlat en brokig skara medier i ett litet rum i det så kallade ”glashuset” vid slussen i Stockholm. Framför Tidningarnas Telegrambyrå, Nöjesguiden, TV-Nyheterna och Dagens Media börjar Karianne Melleby berätta om tjänsten.

– Vi vill bli en av de ledande aktörerna i Skandinavien, säger hon.

Uppstickarbolaget Comoyo, till hundra procent ägt av norska Telenor Group, är den senaste i raden av lycksökare på den till synes glödheta marknaden för strömmad tv på nätet.

Men trots att det har gått ett halvår sedan Netflix och HBO Nordic klev in på den svenska marknaden, och därmed skruvade upp konkurrenssituationen rejält, är Comoyo View ännu inte en färdig tjänst. Norrmännen är i Stockholm för att presentera en ”smyglansering”. Helt utan marknadsföring släpptes Comoyo View för knappt två veckor sedan på den svenska marknaden.

Enligt de siffror som hittills blivit offentliga via MMS har Netflix och MTG:s Viaplay tagit ett starkt grepp om marknaden. Frågan är om inte Comoyo View kommer för sent.

– Netflix har varit drivande etablera kategorin och sätta igång flytten från traditionell tv till internetbaserade lösningar. Vi kommer in nu när en större volym kommer in i marknaden, och hoppas att ta en ordentlig bit av kakan, säger Karianne Melleby, när Dagens Media intervjuar henne efter dragningen.

Marknaden för betald webb-tv har växt anmärkningsvärt snabbt, mycket snabbare än vid tidigare lanseringar av andra betal-tv-plattformar som exempelvis sattellit-tv.

Enligt analysföretaget Mediavision har antalet abonnemang stigit från under 175 000 i augusti 2012 till 350 000 januari 2013. I mars uppgick antalet abonnemang till en halv miljon.

Men Comoyos förhoppning om att den hittills explosionsartade tillväxten ska räcka till alla kan komma på skam, kan Dagens Media berätta.

– Våra siffror för det andra kvartalet är inte klara, men de ligger på ungefär samma nivåer som i mars. Den kraftiga tillväxt vi såg efter att Netflix lanserades har avstannat.

Ingen av streamingtjänsterna har gått ut med några egna siffror för den svenska marknaden. Men både MMS och Mediavisions undersökningar har kommit fram till att Netflix – som bland annat har fått mycket uppmärksamhet för sin egenproducerade serie ”House of cards” – är etta i Sverige.

Tvåan, Viaplay, är däremot den som har gjort mest reklam, enligt Sifo reklammätningar.

Niklas Rosvall, Viaplays nye marknadschef, väntar sig ännu hårdare konkurrens framöver.

– Comoyo är ytterligare en aktör på en världens mest konkurrensutsatta marknader. Vi förväntar oss att det hela tiden kommer nya aktörer, vilket i sig gör att konsumenterna får upp ögonen för den här typen av tjänster, säger han.

Det massiva reklamtrycket för Viaplay kommer att fortsätta. Inför sommarens lata dagar i hängmattan fokuserar Viaplay på möjligheten för användarna att titta på material offline – en funktion som Spotify sedan länge har haft för musik.

– Det är vi unika med på den svenska marknaden, och det passar bra att marknadsföra inför sommaren, säger Niklas Rosvall.

Viaplay försöker nu aktivt lägga beslag på nedlagda Lovefilms medlemmar – genom att erbjuda dem fyra månaders fri streaming.

Under hösten ska Comoyo börja marknadsföras mot konsument. Målet är att bli en av de ledande aktörerna i Sverige – vilket kommer att kosta.

– Vi behöver ta en rejäl share of vioce om vi ska klara att bli en ledande aktör. Så hur mycket vi spenderar beror på hur mycket de andra spenderar, säger Karianne Melleby.

En grundbult i Comoyos utbud är distributionsavtalet med C More Film. Telenor äger 35 procent av betal-tv-aktören C More, som dock är till salu.

– Om C More säljs så säljs bolaget med existerande avtal, så direkt skulle det inte påverka oss, säger Karianne Melleby.

Hur mycket pengar Telenor pumpar in för att få Comoyo View att lyfta vill Karianne Melleby inte avslöja.

– Vi har en tålmodig industriell ägare som anser att denna bransch är intressant att ta en position i. Samtidigt är Telenor väldigt fokuserade på sitt finansiella resultat över tid, svarar hon diplomatiskt.

De slåss om tv-tittandet på nätet (siffror från oberoende aktörer)

Mediavision – "Netflix överlägset störst"

• Netflix är överlägset störst på marknaden, men även aktörer som Viaplay och HBO Nordic har vuxit under första kvartalet 2013.

• I mars 2013 hade 500 000 svenska hushåll någon form av webb-TV-abonnemang eller prenumeration på någon streamingtjänst.

MMS: Netflix och Viaplay dominerar

I rapporten

Netflix: 645 000 abonnenter

Viaplay: 568 000 abonnenter

Här är aktörerna* som slåss om streamingkunderna

• Netflix

• Viaplay

• Aftonbladet+

• Voddler

• TV4 preimum

• Filmnet

• Telia play Plus

• HBO Nordic

• SF Anytime

• Headweb

• Kanal 5 premium

* Dessa aktörer är i nuläget aktiva på den svenska marknaden, emligt MMS.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev