Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Uppsalabor ser minst på reklam-tv

Publicerad: 16 Juli 2009, 06:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:18

Personer i Uppsala ser 15 minuter mindre på kommersiell tv varje dag än personer i Östergötland.


Orvesto Konsuments första rapport från 2009, genomgången av Sveriges Annonsörer, visar att det finns ordentliga skillnader mellan hur invånare i olika län konsumerar tv.

De som är flitigast tittare på tv, exkluderat SVT:s sändningar, är de som bor i Östergötland. Här konsumeras 78 minuter per dag, en uppgång med 9,8 minuter från motsvarande mätning förra året.

På andra sidan av skalan finns Uppsala-bor som tittar 63 minuter per dag på kommersiell tv. Det är en nedgång med 5,2 minuter jämfört med förra året. Störst förändring, förutom i Östergötland, står Västernorrlands län för där tittandet har gått ner 8,9 minuter från förra året.

För SVT:s del är det personer i Västernorrland som tittar mest, 69 minuter. Minst tittande på public service står även här Uppsalaborna för med 53 minuter. Båda siffrorna visar på en liten minskning från föregående år, en trend som syns hos nästan alla län både för SVT och kommersiell tv.

– Minskningen av det upplevda tv-tittandet jämfört med föregående år är kanske inte så förvånande då 2008 hade både OS och Fotbolls-EM att erbjuda. Tittar man på MMS tekniska mätningar har tv-tittandet tvärtom ökat något under perioden januari till juni 2009 jämfört med samma period året innan. En annan stor skillnad är att SVT har en mycket högre upplevd tittartidsandel än den tekniskt uppmätta, säger Patrick Wallin, tv-chef på MediaCom och representant för Sveriges Annonsörers kommitté för tv-reklam, KTR i ett pressmeddelande.

 

Undersökningen jämför Sifos Orvesto Konsument 2009:1 med Orvesto Konsument 2008:1 och innefattar svar från 15 000 personer i åldrarna 15-79 år.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.