Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

UPPDATERAD: Han blir ny försäljningsdirektör på Discovery

Publicerad: 24 Juni 2019, 12:07
Uppdaterad: 25 Juni 2019, 05:38

Sanny Ekstrand blir ny försäljningsdirektör på Discovery.

Foto: Janne Næss

En ny försäljningsdirektör har utsetts sedan det blev klart att Nicklas Norrby tar klivet upp som vd för Discovery.


Ämnen i artikeln:

DiscoveryHenriette Zeuchner

Förra veckan rapporterade Dagens Media om att Discoverys vd Henriette Zeuchner lämnar sin tjänst efter knappt två år för att istället bli ny vd på utomhusbolaget Clear Channel. 

Istället kliver Nicklas Norrby, idag försäljningsdirektör på Discovery, in som ny vd med start den första juli. 

Nu står det klart att Sanny Ekstrand är den som tar över Nicklas Norrbys uppdrag som försäljningdirektör på Discovery. 

Senast kommer han från rollen som commercial director products and partnerships inom bolaget men han har även arbetat inom TV4-gruppen, samt för Epidemic Sound och United Screens. 

– Tidigare har mitt ansvar legat i att samordna vårt totala erbjudande medan jag nu kommer ansvara för hela avdelningen och samtliga personer på den, säger Sanny Ekstrand till Dagens Media. 

I och med att du har arbetat en tid på Discovery, vad ser du för utmaningar som du måste ta itu med i din nya roll?

– Jag och Nicklas (Norrby reds. anm.) har jobbat väldigt tight tillsammans med den övriga säljorgansiationen det senaste ett och ett halvt året med att sätta den struktur och strategi som vi jobbar efter idag. Jag känner mig väldigt trygg i det fundament som vi har lagt och mitt jobb är att fortsätta att utveckla vår försäljningsverksamhet framåt. 

En återkommande fråga är den om kritiken kring de höjda tv-priser samtidigt som räckvidden går ned, hur ser du på den frågan?

– I mitt fall har jag varit involverad i den frågan här på Discovery senaste året och arbetat för att hitta en bra balans på en marknad med hög efterfrågan. Vi vill kunna säkerställa att vi levererar till hundra procent, det är det absolut viktigaste för oss. 

Vad ska bli roligast att få ta tag i?

– Det är jätteroligt att fortsätta jobba med ett riktigt kanongäng. Att fortsätta arbeta på det sätt som vi har gjort det senaste året tillsammans. Jag känner verkligen för och jag tror verkligen på den strategi vi har och det ska bli väldigt kul att få möjlighet att fortsätta utveckla den.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

DiscoveryHenriette Zeuchner

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.