Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Uppåt för Prosieben

Publicerad: 5 Maj 2011, 12:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:12

Norra Europa en tillväxtmotor för mediejätten Prosieben.


Den tyska mediekoncernen Prosieben ökade sina intäkter med 3,7 procent under årets första kvartal och omsättningen landade på drygt 6,1 miljarder kronor.

Resultatet före räntor, skatt, avskrivningar och amorteringar uppgick till 1,3 miljarder – en ökning med 11 procent jämfört med motsvarande period 2010.

Tidigare i år gav Proseiben investmentbanken JP Morgan uppdrag att se över en försäljning av den nordiska verksamheten. Flera stora mediekoncerner visade intresse – men det hela slutade i att Prosieben valde att behålla bolagen.

Enligt Prosieben går just Nordeuropas tv-marknad väldigt starkt just nu och pekas ut som en tillväxtmotor i rapporten.

Intäkterna för den nordeuropeiska fri-tv:n, där Kanal 5 och Kanal 9 ingår, ökade med 27 procent under det första kvartalet.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.