Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Uppåt för Nent

Publicerad: 24 Oktober 2019, 05:52

Anders Jensen, vd och koncernchef på Nent Group.

Foto: Janne Næss

Nent ökar omsättning och flaggar för höjda tv-priser i den senaste kvartalsrapporten.


Ämnen i artikeln:

NENT Group

I den tredje kvartalsrapporten för året redovisar Nent en nettoomsättning på 3 799 miljoner kronor, att jämföra med 3 439 miljoner kronor det tredje kvartalet 2018.

Rörelseresultatet före jämförelsestörande poster landar på 302 miljoner kronor, vilket också är ett högre resultat än 299 miljoner kronor 2018.

I rapporten meddelar Nent att de kommer rulla ut Viaplay till den isländska marknaden och att Viaplayabonnenterna har ökat med 25 procent under det senaste året. Lanseringen sker under det första halvåret 2020. 

I antal växte Viaplaykunderna med 37 000 under det tredje kvartalet. Förra året minskade abonnenterna med 13 000. 

Reklamintäkterna ökade med 2 procent och står för 22 procent av koncernens totala försäljning. Bakgrunden till ökningen är höjda tv-priser. Samtidigt flaggar Nent för att tv-priserna kan komma att höjas även under 2020. 

”[...]det är tydligt att efterfrågan på TV-reklam är fortsatt hög, samtidigt som fallande tittande skapar en utbudsbrist. Vi räknar därmed med att priserna fortsätter att öka”, skriver Anders Jensen, vd och koncernchef för Nent Group i rapporten. 

15 procent av koncernens försäljning står Nent Studios för som växte med 32 procent. 

I veckan meddelade Nent att de ingått ett avtal med Telenor om slå ihop Viasat Consumer och Canal Digital. Kostnaderna för förslaget uppgår till 13 miljoner kronor. 

 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

NENT Group

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.