Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Uppåt för Kanal 5 och Sjuan

Publicerad: 4 januari 2013, 05:44
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:00

Kanal 5 och Sjuan ökar tittartidsandelen i sina huvudmålgrupper under 2012. Huvudkonkurrenterna TV4 och TV3 backar däremot i sina huvudmålgrupper.


Ämnen i artikeln:

SBS TVSVTSjuanMTG TVTV6TV4-gruppenKanal 5TV3TV4

Kanal 5 når en tittartidsandel i huvudmålgruppen 15-44 år på 10,98 procent under 2012, enligt preliminära siffror från MMS. 2011 låg kanalen på 10,92 procent, vilket var den lägsta tittartidsandelen sedan 2004.

– Vi går mot strömmen bland de kommersiella kanalerna och är den enda av de största kanalerna som ökar 2012. Det är fantastiskt glädjande, inte minst med tanke på att 2012 var starkt präglat av sport med OS, fotbolls-EM och hockey-VM i andra kanaler, säger Dan Panas, presschef på SBS TV.

Men även Sjuan, som dock fortfarande är en liten kanal, ökar tittartidsandelen. I den egna huvudmålgruppen kvinnor 25-59 år ökar kanalen från 5,76 procent till 5,82 procent 2012. Även i målgruppen 12-59 år ökar Sjuan, och går från en tittartidsandel på 4,42 procent till 4,59 procent.

– Det är inte en jättestor ökning, men det är den högsta siffran för Sjuan någonsin. Vi är glada över trenden och hoppas att vi kan hålla den högre nivån in i 2013, säger Peter Lindström, kanaldirektör på TV4-gruppen.

Systerkanalen TV4, däremot, tappar tittartidsandelar under förra året. Kanalen går från en tittartidsandel på 19,15 procent, i sin huvudmålgrupp 12-59 år, till 18,49 procent under 2012. Det betyder att TV4 förra året hade den lägsta tittartidsandelen sedan 2004. Men man ska också komma ihåg att 2011 var det bästa året för TV4 sedan MMS inledde mätningarna, samtidigt som tv-marknaden fragmentariserats allt mer under 2000-talet.

TV4 minskar även i 15-49 år, där man nu ligger på 17,45 procent, och i 15-44 år där kanalen ligger på 16,95 procent.

– Rensar vi för OS så landar siffrorna på ungefär samma nivå, så vi tycker att vi gjorde ett bra 2012.

Kan ni öka under 2013?

– Målsättningen är att matcha gruppens siffror, men att öka andelen för TV4. Vi har ett tufft q1 med Melodifestivalen och Vinterstudion i SVT som är starkt på helgerna. Vi har ju inte skidskyttet i år så där kommer vi att tappa lite.

Även TV3 backar i sin huvudmålgrupp 15-49 år. Kanalen går från en tittartidsandel på 9,97 procent till 9,10 procent – den lägsta noteringen sedan 2004.

I målgruppen 12-59 år backar TV3 till en tittartidsandel på 8,24 procent, och även i 15-44 år backar kanalen och ligger nu på 9,41 procent.

MTG TV:s vd Joachim Nordlind skriver i ett mejl till dagensmedia.se:

– Överlag stämmer det att TV3 har tappat i tittarandel, precis som alla större kanaler gjort under digitaliseringsperioden som lett till fragmentering av tittandet. Att TV3 tappat under våren 2012 beror huvudsakligen på att vi gjorde ett strategiskt val att inte fortsätta med hockey-VM vilket ledde till ett stort tapp under andra kvartalet.

I 15-49 år har TV3 den lägsta andelen sedan 2004 – hur ser du på det?

– MTG TV har under denna period fokuserat på att bygga en kanalportfölj med ambitionen att ta så stor andel som möjligt av tittandet under 50 år och maximera räckvidden för våra annonsörer med hjälp av en differentierad och väl positionerad mix av kanaler. På portföljnivå har vi lyckats med detta och våra fyra kanaler växer från 16,8 procent till 20,6 procent i målgruppen 15-49 år, en tillväxt på nästan 23 procent.

Vad ska göras för att vända TV3:s tapp?

– Vi tänker mer långsiktigt och har återbeställt inte mindre än fem nylanseringar som gjordes under hösten och vi har både nya och väl inarbetade format som vi tror mycket på i vårtablån. Vi jobbar dessutom med en rad parallella åtgärder för att stärka TV3 och öka tittarandelarna. Det viktigaste är naturligtvis att producera bra och relevanta program som attraherar vår målgrupp, men också stärka förmågan att paketera och kommunicera vårt erbjudande till tittarna.

– Under hösten har vi haft en positiv utveckling i superprime på TV3 och vi ser att vår tydligare och mer konsekventa tablåläggning börjar ge verkan i ökad lojalitet från våra tittare. 

Även TV6 tappar tittartidsandelar jämfört med 2011 och ligger nu på 7,24 procent. Men tittar vi ända tillbaka till 2004, så ser vi istället en ökning på 150 procent. Det är unika tillväxtsiffror, enligt Joachim Nordlind.

Men hur hanterar ni andelstappet gentemot annonsörerna?

– Vårt erbjudande till annonsörerna är våra fyra kanaler och dessa kanalers gemensamma förmåga att generera bra räckvidd på kampanjerna. Sedan 2004 har vi ökat veckoräckvidden på vår kanalportfölj med 24 procent men vill såklart fortsätta att växa och stärka vårt erbjudande ytterligare. Vårt fokus ligger därför nu på att i första hand stärka TV3 och genom detta se till att vårt erbjudande blir mer leveranssäkert och kvalitetssäkrat.

Och tvärt emot vad många kanske tror så minskar inte tittandet på linjär tv. Istället ökade tittandet i snitt från 162 till 164 minuter per person och dag. Ökningen är dock tack vare SVT som ökar från 56 till 60 minuter. TV4-gruppen minskar från 49 till 47 minuter per dag, MTG minskar från 28 till 27 minuter och SBS TV minskar från 14 till 13 minuter.

– Tiden framför skärm har ökat och i och med att Play-tjänsterna också ökar är det bara positivt för tv-mediet, säger Peter Lindström.

Alla siffror bygger på MMS officiella tittarmätningar för 2012. Timeshifttittandet för vecka 52 ingår inte, då det redovisas först 7 dagar efter ordinarie sändning.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.