Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Unilever går hårresande fajt i MD

Publicerad: 27 Juli 2009, 12:43
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:17

Nivea är inte nöjda med att Doves deodoranter marknadsförs med påstått ”hårminskande” effekter.


Beiersdorf, som äger varumärket Nivea, drar Unilever och deras varumärke Dove inför Marknadsdomstolen. Anledningen är den aktuella marknadsföringen för Doves deodorant ”HairMinimising” som Beirsdorf anser vara både vilseledande och görande anspråk på samma effekter som deras egen deodorant, Nivea Double Effect.

Under våren 2009, när Unilever lanserade sin HairMinimising-deodorant i Tyskland, Österrike och Schweiz lät Beiersdorf göra omfattande tester och studier för att se om deodoranten faktiskt minskade hårväxten, vilket inte visade sig vara fallet.

Beiersdorf hävdade då att marknadsföringen var vilseledande och att den också solkade ner de produktpåståenden de själva gjorde för sin deodorant, Double Effect.

Unilever tvingades ändra produktnamnet i de aktuella länderna från ”HairMinimising” till ”Hairoptimising” men när deodoranten nu dyker upp i Sverige heter den åter ”HairMinimising”.  

Beiersdorf yrkar nu att Marknadsdomstolen, vid vite om 1 000 000 kronor, förbjuder Unilever att använda produktnamnet "Dove HairMinimising" eller produktpåståenden med liknande innebörd.

 

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.