Gå direkt till textinnehållet

Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Prenumerera


Rörligt

Ungdomar föredrar TV6

Nästan var fjärde 15-åring tittar på TV6 varje dag, enligt senaste Orvesto Junior.


Publicerad 2012-04-25 04:48

Ämnen i artikeln:

TNS Sifo

Dela artikeln:

TV6 är den populäraste tv-kanalen bland svenska 13-15-åringar, följt av TV4, Kanal 5 och MTV.

22 procent av dem tittar dagligen på TV6, medan 14 procent ser TV4 varje dag.

Bland yngre tittare dominerar Disney Channel, SVT Barnkanalen och Nickelodeon. 18 procent av 10-12-åringarna ser Disney Channel varje dag. Bland de yngre barnen, 7-9 år, ser hela 42 procent dagligen på Barnkanalen – något som bara 3 procent av 13-15-åringarna ägnar sig åt.

Det visar undersökningen Orvesto Junior 2012, genomförd av TNS Sifo, som går på djupet med svenska barn- och ungdomars medievanor.

Undersökningen visar också att mobilanvändandet går allt längre ner i åldrarna. 53 procent av 7-9-åringarna har en egen mobil, jämfört med 44 procent för ett år sedan.

80,5 procent av alla 7-15-åringar har en egen mobil – 44 procent av dem har en smarphone. två tredjedelar av 13-15-åringarna har en smartphone.

Internetanvändningen domineras av spel, videoklipp, musik och chatt. Bloggläsandet skiljer sig markant mellan könen – 39 procent av flickorna läser bloggar, 75 procent av 13-15-åringarna, men bara 8 procent av pojkarna.

En tredjedel av de 13-15-åriga flickorna skriver egna bloggar, jämfört med bara 3 procent av pojkarna i samma ålder.

Tv-kanalernas daglia räckvidd bland barn och unga 2012 (%):

  Alla 7-15 år 7-9 10-12 13-15
         
SVT Barnkanalen 21 42 15 3
Disney Channel 15 19 18 8
Nickelodeon 14 21 17 5
TV4 12 9 15 14
TV6 12 3 12 22
Disney Xd 10 14 13 5
Cartoon Network 8 13 8 2
Kanal 5 6 2 5 11
SVT1 5 3 7 7
TV3 5 1 5 9
MTV 3 0 2 8
Discovery Channel 3 2 3 5
SVT2 3 2 3 3
Disney Junior 2 5 2 0
Boomerang 2 4 1 1
Sjuan 2 1 1 3
Nick Junior 1 3 1 0
Animal Planet 1 1 2 1
TV8 1 0 0 2

Orvesto Junior

Orvesto Junior genomfördes bland 2 088 barn och ungdomar, 7-15 år, under februari och mars 2012.

För första gången mäts även 15-åringarnas medievanor i Orvesto Junior, och utgår därmed ur Orvesto Konsument.

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.