Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Ungas tv-tittande ökar

Publicerad: 24 September 2009, 04:50
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:13

Efter flera års nedgång återvänder ungdomarna till tv-soffan. Tittandet fördelar sig numera jämnt över fyra största reklamkanalerna. ”Annonsörerna är vinnarna”, säger Mediacoms tv-chef Patrick Wallin.


Tv-tittande i åldern 15-24 år har backat successivt de senaste åren. Trenden har varit allra tydligast hos unga män, som numera spenderar i genomsnitt 83 minuter framför tv:n varje dag, att jämföra med hela befolkningens snitt på 161 minuter. Ungdomarna har även flytt från stora kanaler till nischkanaler i större utsträckning än andra grupper. Men nu verkar trenden ha vänt. Hittills i år har ungas tittande ökat med 14 procent, och de unga männens med 22 procent. Det trots ett ökat webbtv-tittande och att statistiken jämförs med ett sportår.

– De ”sanningar” som många i branschen slänger ur sig om ungas tittande stämmer inte. Förutom att tittandet ökar så har även fragmentariseringen mattats av. Vi ser samma förändring i Norge och Danmark, säger Patrick Wallin.

TV6 har ökat tittartidsandelen rejält i den unga målgruppen i år. Kanalen hade en andel på 20 procent för unga män under januari-augusti. Unga kvinnor ser mest på TV4, följt av TV3.

– Det totala unga tittandet är numera ungefär lika stort i TV3, TV4, Kanal 5 och TV6, vilket ger annonsörer ett bättre förhandlingsläge. Samtidigt ökar räckvidden i tv och lågkonjunkturen pressar priserna. Annonsörerna är helt klart vinnare, säger Patrick Wallin.

MTV har, sin profil till trots, inte lyckats fånga upp det ökade ungdomstittandet. Kanalen backar och likaså SVT. Även TV3 och Kanal 5 tappar i den unga målgruppen, men inte lika mycket.

– SVT har en riktigt jobbig utmaning. Inte ens när man räknar ihop båda kanalerna kommer de upp i samma andelar i målgruppen som kommersiella kanaler. Man kan tänka sig att betalningsviljan för public service inte är så stor, säger Patrick Wallin.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.