Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Unga kvinnor svek ”Fittstim – min kamp”

Publicerad: 31 januari 2014, 08:22
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:49

”Bryr sig de unga om feminismen idag?” Den frågan ställdes i tredje och sista avsnittet av ”Fittstim – min kamp”. Att döma av tittarsiffrorna från MMS är svaret nej.


Belinda Olssons omdiskuterade reportageserie ”Fittstim – min kamp” i SVT1 tappade rejält med tittare igår, jämfört med de två tidigare episoderna.

Programmet sågs av 381.000 tittare, enligt preliminär MMS-statistik som Dagens Media tagit del av.

Det kan jämföras med 570.000 för premiärprogrammet och 551.000 för andra avsnittet förra veckan.

En viktig målgrupp för ”Fittstim – min kamp” har varit unga kvinnor, men att döma av MMS siffror var de klart underrepresenterade i tittarstatistiken.

Av de 381.000 tittare som följde ”Fittstim – min kamp” igår var nästan 60 procent, eller 218.000, kvinnor.

Men av de 218.000 kvinnorna var endast 5.000 – drygt 2 procent – kvinnor i åldrarna 15-24 år.

Den grupp som dominerade tittandet var i stället kvinnor i pensionsåldern.

Hela 128.000, eller nästan 60 procent, av programmets kvinnliga tittare var 60 år eller äldre.

60 000 av de kvinnliga tittarna var i åldrarna 35-59, och 25 000 var 25-34 år.

LÄS OCKSÅ:

Tittandet på ”Fittstim – min kamp” igår

Totalt antal tittare: 381 000

Män: 163 000 (43 procent)

Kvinnor: 218 000 (57 procent)

Antal kvinnor 60 plus: 128 000

Antal kvinnor 35-59 år: 60 000

Antal kvinnor 25-34 år: 25 000

Antal kvinnor 15-24 år: 5000

Alla siffror är preliminära och kommer från MMS

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev