Få hela storyn
Starta din prenumeration
Rörligt
Publicerad: 10 September 2012, 06:13
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:12
Förväntningarna på TV4:s Idol-ersättare "X Factor" är höga. Så många såg gårdagens premiär.
Totalt valde 840 000 svenskar att bänka sig framför premiären av "X Factor", som sändes klockan 20.00 i går.
Det gav kanalen en rating på 10,2 procent i huvudmålgruppen 12-59 år. Samtidigt hade kanalen en tittartidsandel på 28,9 procent i samma målgrupp.
– Det känns skönt att vara igång och att vi redan från början vinner matchen om tittarna i alla målgrupper utom den äldsta. Jag är oerhört stolt över produktionen som håller absolut högsta kvalitet så det ska bli spännande att följa jakten på nya talanger redan i kväll igen, säger TV4:s programchef Fredrik Arefalk i ett pressmeddelande.
När "Idol" hade premiär vid samma tid förra året sågs programmet av 965 000 tittare, vilket var 150 000 färre än året innan.
X Factor produceras av Fremantle.
I lördags var det även säsongspremiär för "Körslaget", som lockade 950 000 tittare. Det gav kanalen en rating på 9,0 procent samt en tittartidsandel på 33,3 procent i huvudmålgruppen 12-59 år.
Med rating avses hur många procent av en viss åldersgrupp som såg ett visst program.
Dante Thomsen