Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

TV4: ”Vi ska ta andelar”

TV4 omorganiserar säljavdelningen. Kunderna ska bland annat få färre kontaktytor.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Publicerad: 18 November 2013, 13:59
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:56

Ämnen i artikeln:

TV4-gruppen

TV4 delar in annonsförsäljningen i fyra områden; kund, affär, administration och försäljningsutveckling. Syftet är bland annat att kunderna ska få färre kontakter på TV4 då säljarna ska klara av att sälja hela tv-huset. Idag kan en kund ha 5-6 olika kontakter inom TV4.

– Kunderna vill bara ha en kontaktyta. Vi har Sveriges största säljorganisation, men de olika delarna pratar bara med kunden utifrån sitt eget sälj idag, säger Michael Grimborg, försäljningsdirektör på TV4-gruppen, till Dagens Media.

Att kunna sälja alla TV4:s olika kanaler ställer så klart högre krav på de enskilda säljarna.

– Det kommer att bli mycket utbildning och mycket jobb för att kunna leverera detta. Men det här ger också nya möjligheter att erbjuda kunderna utrymme efter deras behov och möjlighet att bygga närmare relationer, särskilt med kunder i mellansegmentet. Dessutom får vi bättre styrsel kring vad och hur vi säljer.

Kommer omorganisationen att leda till ökad försäljning?

– Vi har inte satt några extrema mål, utan har sagt att vi ska ta andelar över tid. Idag står vi för 11,6 procent av allt medieutrymme som säljs, vilket är rätt imponerande i sig. Men samtidigt så vet vi inte ens vilka produkter vi kommer att sälja om några år.

När ska detta att vara genomfört?

– Det är kopplat till vilka kunder vi har och vilken stöttning säljarna får, det här är lite som att lära sig att prata ett nytt språk. Men jag skulle säga att det tar hela 2014 innan detta är implementerat fullt ut.

LÄS OCKSÅ:

Ämnen i artikeln:

TV4-gruppen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.