Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag18.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

TV4 vänder trenden – ökar tittandet

Publicerad: 15 november 2011, 04:19
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:50

Efter att ha backat, i förhållande till sina egna siffror, under förhösten kom TV4 starkt tillbaka i oktober. För den kommersiella konkurrenten TV3 ser det dock inte lika ljust ut, visar siffror från MMS.


Konkurrensen under de premiärtäta veckorna, 22 augusti till 18 september, var stenhård och TV4 som dukat upp med bland annat Idol, Fångarna på fortet och Bonde söker fru, tappade tittartidsandelar, jämfört med samma period föregående år.

Nu har kanalen vänt trenden. Under oktober har kanalen dragit högre tittande än under samma månad förra året, även om ökningen är marginell. Tittartidsandelen i målgruppen alla 3-99 år för oktober 2011 landar på 20,4 procent, mot 20,3 för oktober förra året.

– Vi har haft en fantastisk oktober, vilket är oerhört glädjande med tanke på vilken viktig månad det är, både ekonomiskt och strategiskt, säger Fredrik Arefalk, programchef på TV4.

Är det något program som har överraskat mer än något annat?

– Egentligen inte. Det man kan se är att vi har haft ett jämnt tryck och har varit väldigt starka i prime time. Det är i prime time ökningen ligger. Det man kan nämna är att vi i år har ”Pengarna på bordet” på måndagar, så där är vi bättre än på många år. Det har gett effekt, förstås.   

TV4 ökar i alla målgrupper bortsett från en, vilket också är TV4:s starkaste målgrupp, kvinnor 25-59 år – där tappar kanalen från en tittartidsandel på 23,3 procent, till 23 procent. 

Hårt pressade MTG TV har haft en tuff oktober. Förvisso ökar både TV6 och TV8 men flaggskeppskanalen TV3 rasar i sin huvudmålgrupp, 15-49 år. Tittartidsandelen krymper från 11,3 procent till 9,6.

Även Kanal 5 tappar, om än marginellt, i oktober, från en tittartidsandel på 12,6 procent till 12,4 procent i huvudmålgruppen 15-44 år.

Andelar per kanal, hela dygnet (motsvarande siffra för 2010 inom parantes):

Andelar per kanal, hela dygnet (2010 inom parantes):

                             SVT1                   TV3                     TV4                     Kanal 5

12-59                  14,4 (13,4)        8,7 (10,9)          20,7 (19,8)        9,9 (10,8)

15-44                  10,7 (10,7)        10,1 (12,1)        20,3 (19,5)        12,4 (12,6)

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.