Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

TV4 tar igen något under Q3

Publicerad: 21 Oktober 2020, 06:16

De senaste två kvartalen har antalet tv-abonnenter minskat, under tredje kvartalet adderades istället 54 000.

Foto: Janne Næss

Intäktsraset för Telias tv- och medieenhet minskar under det tredje kvartalet men enhet fortsätter att backa.


Ämnen i artikeln:

TV4Telia

Det blev en tuff start för tv-verksamheten efter att Telia köpt TV4. Coronapandemin har slagit hårt mot efterfrågan på tv-reklam.  

Under det tredje kvartalet förbättrades dock reklamintäkterna för Telias tv- och medieenhet. Från -31 procent under andra kvartalet, till -12 procent under det tredje.

På det stora hela sjönk däremot nettoomsättningen med 13,2 procent och landade på 1 623 miljoner kronor. 

Telia förskjutit runt 100 miljoner kronor i kostnader kopplat till innehåll till det fjärde kvartalet istället. Det innebär att det justerade EBITDA-resultatet landar på 249 miljoner kronor. 

”[...]något som var bättre än förväntat, om än fortfarande en minskning om 7,5 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående”, skriver Telia i rapporten. 

Samtidigt uppger Telia att de har adderat 54 000 nya tv-abonnenter för SVOD efter att de har förlorat abonnenter de senaste två kvartalen. Bakgrunden till ökningen är sportens comeback i både Finland och Sverige. 

”Detta drevs av både Sverige och Finland då viktigt sportrelaterat innehåll återupptogs.”, skriver Telia. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

TV4Telia

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.