Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

TV4 tar bara betalt för färdigspelade annonser

Tar bara betalt för annonser som rullat från början till slut.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 17 December 2018, 13:15

Ämnen i artikeln:

ReklamTV4TV4 PlayMMS

Foto: Janne Næss

Från och med den första januari kommer TV4 bara ta betalt när en annons har visats i sin helhet på TV4 Play. 

Standarden i branschen är att ett reklamklipp ska synas i minst två sekunder och synas till minst 50 procent i spelaren. Denna standard har dock ifrågasatts, inte minst av forskaren Karen Nelson-Field som i hennes forskning visar hur avgörande 100 procent viewability är. 

LÄS MER: Tv spöar Facebook och Youtube 

Måttet "cost per completed view" (CPCV) införs för alla direktbokade digitala videoprodukter och köpen kommer verifieras genom MMS och Comscore. 

Malin Häger, försäljningsdirektör på TV4, säger att tv-huset länge funderat över hur en annons ska mätas för online video och vad de ska ta betalt för. 

– Bannerlogiken har förts över på onlinevideo, så nu handlar det egentligen om att hitta samma logik som vi har för tv, säger hon till Dagens Media.

Malin Häger säger att mätningen tagits fram i diskussion med annonsörer och medieköpare.

– De har varit med och drivit den här frågan och vill ha den den här typen av standard. 

Hur förändras prissättningen av detta?

– Vi ändrar inte den utan vi går bara över till det nya måttet. 

Vilken fördel tror du att TV4 får av detta, jämfört med andra publicister?

– Jag vet inte hur deras siffror ser ut men det ligger på ungefär samma nivåer så jag kan tänka mig att de följer efter, om de inte redan har gjort det. 

Enligt siffror som MMS tagit fram på begäran av Dagens Media har TV4:s completion rate legat på 96,2 procent mätt från första januari fram till 13 december i år. 

Discovery och Nents completion rate har legat något högre, på 98,6 procent respektive 97,7 procent. Aftonbladets annonser presterar sämre då completion rate ligger på 73,4 procent. 

Expressen som började mäta sina annonser via MMS från och med den sjunde maj har en completion rate på 59,5 procent. 

 

 

Ämnen i artikeln:

ReklamTV4TV4 PlayMMS

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.