Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

TV4 tar Adamo-bråket till högsta instans

Publicerad: 11 december 2012, 14:41
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:01

Granskningsnämnden fällde TV4 efter ett inslag där Amelia Adamo visade upp tidningen S. TV4 går nu vidare till Högsta förvaltningsdomstolen för att slippa straffavgiften.


Ämnen i artikeln:

Amelia AdamoTV4

Som dagensmedia.se tidigare berättar var det i februari 2010 som Amelia Adamo medverkade i TV4:s nyheter i ett inslag som handlade om att det var kris i tidningsvärlden. I sändningen höll hon upp ett exemplar av tidningen S och reportern sade:

”Och här är tidningen som ska rädda tidskriftsdelen av Bonnier, skvallertidningen S – som i stjärnor, sex och skvaller.”

Amelia Adamo beskrevs av reportern som ”tidningsdrottningen” och i namnskylten titulerades hon som ”Vinstmaskin”.

Granskningsnämnden för radio och tv fällde inslaget för otillbörligt gynnande och krävde TV4 på en straffavgift om 50 000 kronor.

Men nu vill alltså TV4 slippa straffavgiften, och hänvisar bland annat till att nyhetsredaktioner måste få ha frihet att hitta nya tilltal.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Amelia AdamoTV4

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.