Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag14.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

TV4: "Stort inflöde av helt nya annonsörer"

Publicerad: 17 Februari 2015, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:12

Intresset för tv är fortsatt starkt – och prishöjningarna är motiverade. Det är beskedet från tv-bolagens försäljningsdirektörer. "Vi ser ett stort inflöde av helt nya annonsörer", säger TV4:s säljdirektör Michael Grimborg.


Ämnen i artikeln:

TV4

TV4-Gruppens, MTG TV:s och SBS Discovery TV:s försäljningsdirektörer delar uppfattningen att förhandlingarna är tuffa, men målar upp en bild av att diskussionerna är konstruktiva.

– Vi tycker generellt att vi har fått en bra feedback på våra utspel. Förhandlingsklimatet är hårt eftersom vi ändrar förutsättningarna i och med breddningen av vår huvudmålgrupp, säger Michael Grimborg.

– Jag upplever dialogen gällande prisökningar som pragmatiska och konstruktiva, säger Sami Vikback, intäktsdirektör på SBS Discovery, och fortsätter:

– I de allra flesta fall förstår man att priserna måste regleras givet den obalans som råder mellan utbud och efterfrågan.

Mats Nyman, MTG TV:

– Det har varit och är en tuff förhandlingsperiod i år som sätter press på samtliga intressenter, men givet linjär-tv:s överlägsna effekt ser vi ett fortsatt stort behov av tv-ratings på marknaden.

Just budskapet om tv-mediets kraftfulla effekt understryks av samtliga försäljningsdirektörer.

Michael Grimborg räknar dock med att en del annonsörer väljer bort tv. Samtidigt betonar han att det också kommer in nya tv-kunder.

– Vi ser nu ett stort inflöde av helt nya annonsörer, varav många är kopplade till e-handel eller hälsosegmentet. Den totala pengen på rörlig bild kommer att öka.

Enligt Grimborg har TV4 varit slutsålda i både januari och februari.

– Glädjande är att se att många nya avtalskunder varit på hugget för att säkerställa att de får det som de vill ha.

Försäljningsdirektörerna delar mediebyråernas uppfattning om att linjär-tv kommer att tappa tittare i år.

– Det mesta talar för en minskning jämfört med förra året, som var ett år med två val och flera stora sportevenemang, säger Sami Vikback.

Michael Grimborg:

– Som de flesta andra tror vi att tittandet fortsätter att minska några procent. I vår nya målgrupp 15–64 år är minskningen något mindre än bland yngre. Samtidigt fortsätter tittandet att öka på andra platt­formar.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

TV4

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.