Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

TV4 största kanalen i sommar

Publicerad: 4 Augusti 2009, 10:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:17

TV3 förlorare i slaget om sommartittarna.


Under juli 2009 var svenskarnas genomnittliga tittartid 130 minuter, vilket är i snitt 12 minuter mer än under samma månad förra året.

På tisdagen skickade TV4 ut ett pressmeddelande där man utropade sig till vinnare i slaget om sommartittarna. Mellan vecka 28 och 31, alltså i juli, nådde kanalen en tittartidsandel på 19,1 procent, vilket är högst bland alla kanaler och en ökning på 0,8 procentenheter jämfört med 2008.

I MMS Månadsrapport defineras juli som veckorna 27-31 och där har TV4 en ännu större andel, 19,3.

Den näst största kanalen vecka 27-31 var SVT1, vars andel var 18,3, ett tapp på 0,4 procentenheter. Sämst av de stora gick TV3, som backade från 9,6 till 7,8 i juli.

Kanal 5:s andel var 6,2 och fick därmed se sig passerad av TV6, som under veckorna 27-31 hade en tittartidsandel på 6,3.

I TV4:s pressmeddelande uttalar sig planeringschefen Malte Andreasson tackar "Årets nysatsningar med Lotta på Liseberg och daglig sommarväderrapportering med Väderkanalen" för framgången.

– Det är fantastiskt att vi lyckades göra denna fina tittarökning just i år när vi inte har haft fotbolls-EM eller fotbolls-VM som stöd, säger han.

Men faktum är att Fotbolls-EM förra året spelades i juni. Då hade kanalen en tittartidsandel på 28 procent. Den siffran var i juli 2009 nere i 19,5, alltså en minskning med 8,4 procentenheter - eller 30 procent, enligt MMS.

Å andra sidan var gapet mellan TV4 och närmsta konkurrenten i juni större än i juli, då SVT1:s andel klockades in på 17,4 (vilket är en ökning från 15,8 året före). I juni höll även Kanal 5 undan för TV6 - andelarna mättes till 7,2 respektive 6,6. År 2008 var siffrorna 7,6 mot 4,9. TV3:s andel uppgick till 8,6.

Kanalernas tittartidsandelar i sommar (förändring i procentenheter jämfört med 2008). Gäller målgruppen tre plus.

Juni

SVT1 17,4 (+1,6)

SVT2 7,3 (-0,9)

TV3 8,3 (-0,3)

TV4 19,5 (-8,4)

Kanal 5 7,2 (-0,4)

TV6 6,6 (1,7)

Juli

SVT1 18,3 (-0,4)

SVT2 6,8 (-1,5)

TV3 7,8 (-1,8)

TV4 19,3 (+0,9)

Kanal 5 6,2 (-1,0)

TV6 6,3 (+0,5)

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.