Gå direkt till textinnehållet

TV4 startar talangnätverk

TV4 värvar Youtube-fenomenet De Vet Du till sitt nya talangnätverk.

Trots att Bonnier redan är storägare i Youtube-nätverket United Screens väljer nu Bonnier-ägda TV4 att bygga upp ett eget liknande talangnätverk.

Dessutom finns sedan tidigare Splay på marknaden – där bland andra TV4-profilen Isabelle McAllister har en egen serie.

Enligt ett pressmeddelande är TV4:s mål att skapa ett eget MCN, Multi Channel Network, och samla ”Sveriges bästa innehållsskapare på digitala plattformar”.

De får sedan tillgång till TV4:s nätverk och muskler och TV4 kan erbjuda annonsörerna en ny målgrupp.

– Att starta ett talangnätverk som jobbar med nya yngre talanger, med en ny typ av innehåll och över flera plattformar, är ett naturligt steg för TV4-Gruppen. Vi är övertygade om att vi har mycket att erbjuda de många talanger som finns och vice versa, och vi ser också annonsmarknadens behov av nya kreativa lösningar för att prata med de yngre målgrupper som vi huvudsakligen riktar oss mot med vår MCN-satsning. Här kan vi ta ett helhetsgrepp som blir en win-win för både talanger och annonsörer, säger Carola Lundell, affärsutvecklingschef TV4-Gruppen, i pressmeddelandet.

Först ut i satsningen är alltså musik- och humorgruppen De Vet Du, som består av barndomsvännerna Johan Gunterberg, Christopher Martland, Tor Wallin och DJ-HUNK. Kvartetten bildades 2011.

Madeleine Nilsson

Redaktör

Publicerad 2015-06-26 07.33Uppdaterad 2015-12-06 11.56

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: