Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

TV4 startar "camp" för unga talanger

Publicerad: 16 December 2015, 12:29
Uppdaterad: 16 December 2015, 12:33

TV4:s digitala talangnätverk ENT ska växa från 15 till 100 talanger på ett år.


Trots att Bonnier redan är storägare i Youtube-nätverket United Screens har Bonnierägda TV4 valt att bygga upp ett liknande talangnätverk under namnet ENT. Målet är att samla "Sveriges bästa innehållskapare på digitala plattformar".

Först ut bland talanger var Youtube-fenomenet De Vet Du, följt av profiler som Alexandra Bring och Språk för alla.

Nu tar TV4 nästa steg och startar ett event för framtida talanger. Den 5 februari bjuder TV4 in till en heldag med fokus på hur man producerar rörligt innehåll och hur man skapar ett starkt personligt varumärke – allt under ledning av David Hellenius.

– Det är ett sätt för oss att träffa morgondagens stjärnor på de nya arenorna. Vi ska vara ett plattformsoberoende nätverk och vill rekrytera talanger som rör sig på plattformar som Youtube, Instagram, Snapchat eller Facebook, men de ska även kunna göra saker linärt. Vi vill erbjuda en karriär där det inte finns några gränser för skapandet, säger Maria Wiss, ansvarig för ENT till Dagens Media.

Innan året är slut ska ENT har knutit till sig 20 talanger. Innan nästa års slut ska de vara 100. Talanger som sticker ut och är nytänkande är kravspecifikationen.

– De behöver inte ha en jättestor förljarbas, men det där lilla extra. Vi vill få dem att växa. Våra talanger är vår plattform. Där de är starka där ska vi ta avstamp, sen kan vi alltid gå in på andra plattformar.

Affärsmodellen för ENT är dels samma som i TV4:s linjära verksamhet och den på Youtube med reklamvisningar, dels finns möjlighet att skapa specifikt innehåll för ett visst varumärke.

– Vi ser enorm potential i att skräddarsy innehåll för målgruppen där kommunikation blir underhållning. Många annonsörer är otroligt törstande efter att hitta nya vägar att nå den här yngre målgruppen som kan vara svårfångad. Vi har en styrka att vi kommer från innehållssidan. Om vi tar steget in på de nya arenorna finns en jättepotential att göra skillnad för annonsörer, säger Maria Wiss.

Baksidan av den här typen av samarbeten är att det är svårare att styra innehållet och kontrollera att det inte sker övertramp som spiller över på TV4:s varumärke.

– Det är en ny värld där det finns en karaktär av att man har mindre kontroll. driver man en tv-kanal kan man planera och beställa program där man vet exakt vad som kommer att hända, men det här är en annan typ av material och vi måste till viss del låta det vara en annan typ av material. Vi kan inte kontrollera allt, men vi rekryterar bara de vi tror på.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.