Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag24.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

TV4 sommarens vinnare – slår SVT1

Publicerad: 2 Augusti 2011, 04:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:03

SVT1 fortsätter att tappa tittare i juli jämfört med ifjol, men kanalen har nu fått sällskap av flera kanaler i raset. TV4 är månadens största kanal.


Ämnen i artikeln:

ProsiebenMTGSVTKanal 9MTG TVKanal 5TV3TV4MMS

I somras kunde både SVT och TV4 glädjas åt höga tittarsiffror i juni i spåren av kungabröllop och herrarnas fotbolls-VM, men i år har det inte varit lika muntert för SVT.

Som dagensmedia.se tidigare rapporterat halverade SVT1 tittartidsandelen i målgruppen 15-44 år i juni jämfört med raketmånaden året innan. I hela befolkningen tappade kanalen nära en tredjedel. Även TV4 backade i den yngre kommersiella målgruppen i början av sommaren, men inte lika mycket.

Dagensmedia.se kan nu presentera färska siffror från MMS som visar att SVT:s flaggskepp fortsätter att rasa även i juli, men inte lika brant. Tittarandelen minskade med 18 procent bland unga och med 9 procent i hela befolkningen.

Men SVT1 är inte längre ensam om att förlora sommartittare jämfört med i fjol. Juni månads vinnare TV3 och TV6 från MTG samt Prosiebens Kanal 5 och Kanal 9 tappar också en hel del under högsommarmånaden juli jämfört med föregående år.

En klar vinnare i MMS sammanställning av de största kanalerna är TV4-gruppen - mycket tack vare damernas framgångar i fotbolls-VM i Tyskland. TV4 ökar med 10 procent både i hela befolkningen och bland unga. Kanalen tar sig därmed förbi SVT1, som var störst fjolårets juli i hela befolkningen. Även den relanserade TV11 tar för sig rejält.

MTG-raketen TV8 fortsätter att öka med tvåsiffriga procentsatser även i juli jämfört med föregående år, men inte fullt lika mycket som i juni.

Källa: MMS (inkluderar live och VOSDAL, viewed on same day).

Tv-tittandet i juli

Målgrupp 15-44 år 2010 2011 Förändring % SV1 13,3 10,9 -18 TV3 11,5 10,5 -9 TV4 15,9 17,5 10 Kanal5 10,2 9,6 -6 TV6 11,1 10,4 -6 TV8 2,6 3,1 19 Kanal9 2,9 2,8 -3 TV10   1   TV11 0,5 1,5 200         Målgrupp 3-99 år 2010 2011 Förändring % SV1 21 19,1 -9 TV3 8,2 7,1 -13 TV4 19,3 21,3 10 Kanal5 6,4 6,1 -5 TV6 6,2 5,4 -13 TV8 2,2 3 36 Kanal9 2,9 2,6 -10 TV10   0,9   TV11 0,4 0,9 125

TV-tittandet i juni

Målgrupp 15-44 år

2010

2011

Förändring %

SVT1

18,1

9,2

-49,2

TV3

10,7

11

2,8

TV4

17,9

16,5

-7,8

Kanal 5

10,3

11,1

7,8

TV6

8,7

10,1

16,1

TV8

2,3

3,1

34,8

Kanal 9

2,6

3,2

23,1

TV10

 

1

 

TV11

0,6

2,2

266,7

               

Målgrupp 3-99

2010

2011

Förändring %

SVT1

25,6

17,5

-31,6

TV3

7,7

8

3,9

TV4

19,7

20

1,5

Kanal 5

6,4

6,6

3,1

TV6

5

5,3

6,0

TV8

1,9

2,9

52,6

Kanal 9

2,5

2,7

8,0

TV10

 

0,8

 

TV11

0,5

1,3

160,0

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.