TV4 slopar primetime

TV4:s årliga dragning för mediebyråerna. Foto: Janne Næss

Nya målgrupper och slopad tidzonsindelning i flera av dem: "Primetime är när man själv väljer att titta – oavsett när det är", säger TV4:s försäljningschef Malin Häger.

Den 7 november var det dags för TV4:s årliga sammankomst med mediebyråerna. Försäljningsdirektören Malin Häger som levererade tv-husets pris- och produktstrategi, inledde – liksom förra året – prisdelen med att betona vikten av bra balans mellan utbud och efterfrågan.

– Priset på specific-produkter har varit i obalans, och snittpriset höjs med cirka 5 procent, meddelade försäljningsdirektören under frukosten på Scandic Continental.

Priserna för produkterna total-tv, som är TV4:s lokala annonsprodukt,  och för play förblir oförändrade. Däremot presenterades några nyheter gällande målgrupper:

– Vi kommer att lansera en barnfamiljsgrupp. Det tror vi är attraktivt för våra kunder. Vi släpper lite på ålder och kön. Män och kvinnor som målgrupp kommer givetvis att vara kvar, men vi lättar lite på kraven, berättade Malin Häger.

TV4 lägger dessutom till målgruppen är 3+, samt lämnar målgruppen 20-44 år, eftersom den känns ”omodern”. Malin Häger lanserade istället målgruppen 25-64 år, samt slog ett slag för målgruppen 15 år och uppåt.

– Om ryktet stämmer så är vi ensamma om att sälja den målgruppen, kommenterade hon.

TV4 lämnar också tidszonsfördelningen inom målgruppen 15-49 år, barnfamiljer och 3+:

– Vi tänker att primetime för användaren är när man själv väljer att titta, oavsett när det är, säger hon och lägger till:

– Vi har enormt mycket att bevisa, för att visa att det funkar, men vi är övertygade om att förändringen kommer att effektivisera lagerhållningen och leveransen av kampanjer.

– Vi är trygga med att vi kommer att leverera säkert, sade Malin Häger.

Enligt TV4 görs förändringen för att modernisera den traditionella tv-prissättningen och för att möta det förändrade konsumtionsbeteendet. Det är behövlig utveckling, menar tv-huset, som TV4-gruppen vill driva.

Malin Häger. Foto: Janne Næss

Både vd:n Casten Almqvist och operativa chefen Mathias Berg betonade under frukostdragningen att 2017 kommer att bli TV4:s historiskt bästa år, både vad gäller ekonomi och antalet tittare. Närmare bestämt har tv-huset numera 3,5 miljoner frekvent inloggade användare, hävdade Mathias Berg.

TV4 visade även på dragningen flera sneak-peaks av nya format inom flera genrer, samt fortsatte betona vikten av lokala, svenska produktioner. De tre områdena effekt, transparens och plattformsoberoende pekades ut som mest viktiga för tv-huset inför framtiden.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

Publicerad 2017-11-07 12.26Uppdaterad 2017-11-07 23.15

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: