Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

TV4 slår tillbaka mot Triss-kritiken

Publicerad: 8 April 2019, 12:10

Triss-skrapet i TV4 har funnits i kanalen i många år. Och kanalen tänker inte backa från nuvarande format.

Foto: TV4

Triss-skrapet i TV4 får kritik av flera spelbolagschefer som menar att inslagen bör märkas som kommersiellt budskap. TV4 säger till Dagens Media att man inte tänker backa från det nuvarande formatet.


Ämnen i artikeln:

TV4NyhetsmorgonTrissBetsson

Cheferna för Betsson, Leo Vegas och Kindred Group svingar mot TV4 i en debattartikel i Dagens Industri som publicerades i måndagens tidning.  

Triss-skrapet i Nyhetsmorgon är ett av de spel som får en släng av sleven då spelbolagen menar att kanalen inte förtydligar att inslaget är en typ av annons eller att telefonnumret till stödlinjen för spelberoende visas. 

”Säga vad man vill om de utskällda reklamfilmerna för spel, men det råder aldrig någon tvekan om vem som är avsändare och att det rör sig om ett kommersiellt budskap. Men vem är egentligen avsändare av Triss-skrapet i morgonsoffan? Nyhetsredaktionen på TV4 eller Svenska Spel? Och var är hänvisningen till den nationella Stödlinjen, den hjälplinje vi alltid upplyser om i våra reklamfilmer?”, skriver man. 

Nu slår TV4 tillbaka och menar att det är skillnad på en redan etablerad redaktionell programpunkt och annonsering. 

– Skrapet har funnits i många år och är mycket uppskattat bland våra tittare, skriver Charlie Forsberg, TV4:s presschef corporate, i ett SMS till Dagens Media. 

– Spellagens krav på telefonnummer till stödlinjen gäller bara för annonsering och vi ser därför ingen anledning att lägga in ett sådant telefonnummer. 

Philip Wallin

Reporter

philip.wallin@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

TV4NyhetsmorgonTrissBetsson

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.