Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

TV4 släpper självserviceplattform

Publicerad: 28 maj 2021, 06:04

Malin Häger, försäljningsdirektör.

Foto: Janne Næss

TV4 låter medieköpare hantera tv-köpen via digital plattform.


Ämnen i artikeln:

TV4

Som en del i TV4:s arbete med att digitalisera reklamaffären släpper tv-huset en självserviceplattform för köp och bokning av tv. Plattformen går under namnet Advanced TV. 

Genom plattformen kan både annonsörer och medieköpare själva styra mot särskilda annonsmiljöer, programkategorier, målgruppssegment samt dag och tid på dygnet. 

– Det är viktigt för oss att hela tiden utveckla tjänster som möter kundernas behov, säger Malin Häger försäljningsdirektör reklam Norden, i ett pressmeddelande. 

Plattformen är automatiskt tillgänglig för de annonsörer som använder sig av en mediebyrå.

Plattformen lanseras bara någon månad efter att TV4 i slutet av april meddelade att de kommer växla upp sin digitala transformation av reklamaffären. I samband med detta har tv-huset bildat en nordisk specialistavdelning under namnet ”Advanced advertising”.

Organisationen kommer ledas av Jonas Rundgren, tidigare chef för Smartclip, som tillträder i augusti i år. 

Det händer mycket inom mediebolagens utveckling av annonsplattformar. Schibsted har exempelvis sedan flera år tillbaka en självserviceplattform men nyligen uppdaterade mediehuset plattformen. Uppdateringen gör, enligt Schibsted, det ännu enklare för annonsörer att nå ut till kunder de söker. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

TV4

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.