Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

TV4 skär ner reklamköpen

Publicerad: 13 December 2010, 06:22
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:28

TV4-huset har dragit ner på medieköpen i år – trots en rekordhet marknad. Det är en av slutsatserna i dagensmedia.ses genomgång av kanalernas reklamköp.


Ämnen i artikeln:

MTGSVTKanal 5TV3TV4

Flera tv-kanaler har varit slutsålda sedan i mars och är i akut behov av tittartillskott på en glödhet tv-marknad. Trots det pekar statistik från Sifo reklammätningar på att en del tv-hus har skruvat ner sina bruttomedieköp hittills i år i spåren av lågkonjunkturen.

TV4-huset har dragit ner annonseringen med en tredjedel under perioden – från 36 miljoner kronor brutto till 24 miljoner kronor brutto, enligt Sifo.

– De här siffrorna måste man ta med en nypa salt, men vi har helt klart gjort färre kampanjer i år än i fjol. Vi har fått trolla med knäna för att få ut så mycket som möjligt av den marknadsföring vi gör, säger Johan Fernstedt, reklamchef för TV4-gruppen.

Receptet har varit att prioritera tunga räckviddsformat som ”Let’s Dance” och ”Idol”, medan de mellanstora formaten har fått stryka på foten i reklamsatsningarna. Marknadsföringsavdelningen har även arbetat närmare pressavdelningen för att bättre kunna komplettera kampanjerna med pr.

– Det har på ett sätt varit bra med en mindre budget eftersom vi har varit tvungna att tänka nytt, som när vi gjorde kampanjen för TV4 Fakta. Målet var en kampanj som skulle hålla länge och sätta kanallöftet ”verkligheten berättar” med en liten budget. Istället för att bränna budgeten på två veckor i extern media gjorde vi en mobilapp som jag är jättestolt över, säger Johan Fernstedt.

Även MTV har dragit ner sina externa medieköp brutto kraftigt i år – med 38 procent enligt Sifo Reklammätningar. Statistiken visar att Prosiebens Kanal 5 och Kanal 9 har skurit nästan lika mycket, men det motsvarar inte alls den verkliga nettobudgeten, säger kanalernas marknadschef Jan Loosme:

– Det är snarare så att vi har ökat investeringarna i år, jämfört med i fjol, men då ska man komma ihåg att 2009 var ett riktigt skitår.

Han tror att en förklaring till den missvisande statistiken är att den även innehåller mediehusens marknadsföring i systerkanaler och bytesaffärer med andra mediehus, som är särskilt vanligt under lågkonjunktur. Sifos reklammätningar innehåller heller inte digitala medieköp, vilket har ökat rejält för Kanal 5 i år.

Sifostatistiken pekar på att MTG TV har ökat medieköpen brutto med nära en fjärdedel hittills i år, medan Viasat-kanalernas medieköp har kapats med 60 procent vilket göra att hela MTG-huset har dragit ner bruttoköpen totalt sett. Det senare är dock en osäker siffra eftersom den största delen av Viasats nedskärningar berör tv-köpen, det vill säga investeringarna i mediehusets andra tv-kanaler.

Många av tv-husen har skurit ner sina utomhusbudgetar ordentligt, visar Sifo-statistiken. En orsak är att utomhusmediet nästan helt blockerades partiernas valbudskap under höstens programlanseringsperiod.

– Utomhusmediet var uppköpt av politiker i år, därför tvingades vi styra om en stor del från utomhus till online. Det funkade väldigt bra, säger Jan Loosme.

Vad får du för marknadsbudget nästa år?

– Som i år, men förhoppningsvis kanske lite mer. Vi är ganska flexibla i budgetsättningen. Finns det efterfrågan så kanske vi ökar på investeringarna.

TV4-huset hoppas också på en större marknadsföringsbudget nästa år med tanke på högtrycket i marknaden.

– Vi kommer ju att satsa hårdare i tablån. Givet det måste budgeten följa med, säger Johan Fernstedt.

 

 

Synnöve Almer

Ämnen i artikeln:

MTGSVTKanal 5TV3TV4

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.