Gå direkt till textinnehållet

Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Prenumerera


Få hela storyn –

Starta din prenumeration.

Upptäck våra fördjupande analyser inom medier och marknadsföring

Prenumerera

Rörligt

TV4 skänker bort SD-intäkterna

TV4 skänker 1 miljon kronor till sin kampanj Nollrasism. Det är ungefär lika mycket pengar som kanalen får genom att sälja reklamutrymme till Sverigedemokraterna.


Publicerad 2010-06-07 05:34

Ämnen i artikeln:

Jan Scherman

Dela artikeln:

Sverigedemokraterna har som Dagensmedia.se tidigare berättat bokat reklamutrymme i TV4 för runt 1,4 miljoner kronor.

TV4 har nu valt att skänka 1 miljon av intäkterna till sin kampanj ”Nollrasism”, skriver Aftonbladet.

– Det här är helt och hållet min idé som jag pratat med flera om och har fått förankrat hos TV4:s styrelseordförande Torsten Larsson, säger vd Jan Scherman till tidningen.

Medier som Metro och Aftonbladet har sedan tidigare bestämt sig för att nobba partiets annonspengar. Även TV4 valde initialt att bojkotta Sverigedemokraterna, men ändrade sig.

Jan Scherman igen:

– Det skulle vara problematiskt för ett stort medieföretag att inskränka yttrandefriheten på det sättet ett förbud mot detta parti skulle innebära. Yttrandefriheten är vidsträckt och människors rätt att uttrycka sina åsikter slås fast i Europakonventionen och FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna.

Sverigedemokraterna har haft svårt att hitta en reklambyrå som kan ta fram filmerna som ska visas inför valet. Partiet uppger nu att man har en partner, men man vill inte berätta vilken byrå det handlar om.

Samtidigt var Jan Scherman en av många tunga mediechefer som undertecknade en debattartikel mot rasism i helgen. Andra var Anna Carrfors Bråkenhielm, Anna Serner, Niklas Zennström och Amelia Adamo.

Martin Schori

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.