Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag01.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

TV4 ser över hela off prime-strategin

Publicerad: 23 December 2010, 08:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:26

TV4:s kanaldirektör Peter Lindström är inte nöjd med tittartappet. Nu ska kanalen ta krafttag för att vända tappet utanför bästa sändningstid.


Ämnen i artikeln:

TV4

TV4 tappade i snitt drygt 3 procent i 3-99 år och 5,4 procent i 15-44 år under januari till november. Enligt kanaldirektören Peter Lindström förklaras tappet främst av sämre tittande utanför bästa sändningstid.

– Mycket fokus har legat på prime time, med stora program och stora investeringar. Där håller vi uppe förhållandevis bra, säger han och fortsätter:

– Nu har vi märkt att vi tappat en hel del i off prime och ska därför se över hela off prime inför nästa år.

Vad innebär det?

– Vi ska se över vilka inköp som funkar och inte. Vi ska även se över hur vi kan jobba bättre med nyhetsmorgon, förkväll och filmstrategin för sena kvällar.

En bidragande orsak till TV4:s tapp, och SVT:s framryckning, är vinter-OS som drog stora tittarskaror.

– Det gjorde lite ondare än vi hade trott att det skulle göra. Vi hade lite svårt att repa oss efter det under våren.

Dock ska TV4 ha gått starkare under slutet av året.

Siffrorna är dock inte entydigt negativa för TV4 – som tappar minst av de stora kommersiella kanalerna.

– Det vi ser är att SVT:s kommersiella programmering i ettan fungerar väldigt bra. De gär ett väldigt bra jobb. Men tidigare när ettan har gått framåt har vi tagit mest stryk. Nu tappar både trean och femman mer än oss, vilket är ett trendbrott.

Förutom ny strategi för off prime ska TV4 öka programbudgeten för 2011 jämfört med i år.

Tanken är även att den nya kanalen TV11 ska öka TV4-gruppens totala tittartidsandel.

– Det som nu är viktigt för TV11 är att den får uppmärksamhet så att folk med Com Hems basutbud kan ratta in och lära känna kanalen. Vi ligger lågt med att kommunicera målsättningar, det gäller att ge den tid.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

TV4

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.