TV4:s vd blickar tillbaka: ”Hösten var omskakande och smärtsam”

ETT ÅR EFTER METOO. Casten Almqvist hävdar att TV4 blivit ett bättre företag av Metoo. Något av det värsta var insikten om hur illa personal farit, och Expressens drev: ”Rått och kommersiellt”, kallar han det.

Det har gått ett år sedan kaoset brakade loss på TV4, som kastades in i strålkastarljuset när Metoo exploderade i Sverige.

TV4 och Bonnier Broadcastings vd Casten Almqvist slår sig ner i en fåtölj i ett av SNS:s konferensrum i Stockholm City. En timme efter vår intervju ska han delta på en ledarskapsutbildning i lokalen. Ett av de teman som ska avhandlas är tv-husets hantering av Metoo. Tiden må ha gått, men intresset för rörelsen som väcktes till liv när Alyssa Milano tryckte på tweet-knappen den 15 oktober 2017, är fortfarande starkt.

Casten Almqvist beskriver hösten i TV4-huset som omtumlande, smärtsam och omskakande. 

– Något av det värsta var insikten om att vi hade utsatt kollegor på TV4 och på ”Äntligen Hemma” för oacceptabla förhållanden, och dessutom indirekt bidragit till det.

Det han syftar på är att ledningen på TV4 redan två år tidigare varslats om förhållandena på ”Äntligen Hemma”, men underlåtit att agera kraftfullt nog. Ett stort misstag – och misslyckande – menar Casten Almqvist idag.

– En sådan erfarenhet är ingenting som man vill ha vare sig som företag eller person.

Kort tid efter att anklagelserna i oktober 2017 började hagla mot Martin Timell, som i decennium varit en av TV-husets mest älskade programledare, kopplades advokatbyrån Setterwalls in för att göra en oberoende utredning. När den efter sex veckor var färdig, samlades Bonnier Broadcastings styrelse på advokatbyråns kontor för att gå igenom dokumentet.

Casten Almqvist beskriver en halvtimmes plågsam läsning, under total tystnad.

Är det här verkligen vårt företag? Hur kunde det bli så här? tänkte TV4-vd:n.

– Som tur var så framkom ju inget som vi inte redan visste genom vår egen utredning. Det vi redan trodde blev tydligt: problemet var specificerat till just Äntligen Hemma-produktionen, och var inte ett TV4-problem, säger Casten Almqvist.

Arbetsplatsen TV4

Han beskriver tv-huset som en ”jättefin arbetsplats och ett fint företag redan både före och efter Metoo”.

– Tack vara krisen, och det smärtsamma misstaget vi gjorde, och misslyckandet med att ta hand om medarbetare ute på en produktion, är den här frågan nu mycket mer närvarande i vår vardag, säger Casten Almqvist.

Han fortsätter:

– Du kan idag inte börja jobba hos oss på TV4 innan du gjort en digital onboarding där du visat att du förstått vad som gäller när det kommer till respekten för andra. 

Nya TV4-medarbetare avkrävs numera att fylla i en värdegrundsenkät innan något passerkort lämnas ut. Det är ett kontrakt mellan bolaget och den anställda, säger vd:n. Och det måste årligen förnyas.  Tv-huset har dessutom startat ett etiskt råd och tagit initiativ till flera branschmöten. Dessutom har villkoren skrivits om kring samarbeten med produktionsbolag.

– Metoo har haft en omvälvande positiv inverkan, och faktiskt gjort att TV4 är ett bättre företag idag. Vi har lagt till någonting i vår kultur som är bra, säger Casten Almqvist, och lägger till att alla medarbetarna har varit delaktiga i det arbetet.

– Det är en av de saker som jag känner stolthet över.

Huruvida TV4:s medarbetare delar sin vd:s analys om att tv-huset är en bättre version av sig själv efter Metoo, återstår att se. På måndagen kommer facit, då den årliga medarbetarundersökningen presenteras. Casten Almqvist hävdar iallafall han fått indikationer om ett positivt resultat.

En höst som skrevs in i historien

Vad som hände i tv-huset veckorna och månaderna efter att Äntligen Hemma-profilen Lulu Carter i oktober larmade om programledarens påstådda sextrakasserier och mobbningsfasoner, utspelades för öppen ridå, och har blivit branschhistoria. Den 15 oktober föddes Metoo. Dagarna efter publicerade Lulu Carter Instagraminlägget, där hon liknade Martin Timell med Harvey Weinstein. Den 20 oktober togs ”Äntligen Hemma” bort ur tablån. Den 23:e offentliggjordes att TV4 sparkat Martin Timell. Efter det dröjde det inte länge innan anklagelser börjde riktas mot TV4:s ledning kring att de agerat för långsamt, och kring chefer på tv-huset som misstänkliggjordes på grund av påstådd vänskap med den utpekade programledaren.  Den 26 oktober DO-anmäldes TV4:s ledning för att de inte tidigare tagit tag i situationen kring Martin Timell. Anmälare var producenten som två år tidigare larmat om de rådande förhållandena på ”Äntligen Hemma”. Kritiska röster höjdes också kring två av de utpekade cheferna, som man ansåg skulle sparkas. 

– De chefer som varit nära "Äntligen Hemma" rent operativt hade inte gjort något för att sko sig själva. Deras agerande visade sig vara en missriktad omsorg om produktionen och företaget, säger Casten Almqvist.

Han fortsätter:

– Min tro är att den som begått ett misstag förtjänar en andra chans. Det är den typ av ledarskap som jag vill stå för, inte bara sparka nån och verka kraftfull. De berörda cheferna har visat att tagit det här på allvar. Vi har kommit jättelångt, bland annat tack vare deras insatser. 

Vad händer i en organisation som TV4 när man tar bort en produktion ur tablån: Hur hanterade ni annonsörer och sponsorer?

– Man måste visa stor respekt kring att man har skapat ett problem för alla andra. För drabbade medarbetare, och för dem som jobbar hos oss som ska igenom stålbadet av medieuppmärksamhet. Precis som i förhållande till våra anställda så försökte vi vara så transparenta som vi kunde mot samarbetspartners, säger Casten Almqvist, och lägger till:

– Vi berättade hur vi tänkte, vilka ersättningsprogram vi hade och hoppades att de skulle acceptera både problemet och våra lösningar. Jag tror vi lyckades med det, men det ska man egentligen fråga våra partners om. Vi hade iallafall förmånen att få fortsatt förtroende från våra kunder med den nya produktionen som vi satte in istället.

Hur reagerade kunderna?

– De var förstående, skulle jag säga. De uppskattade att vi delade med oss av vårt problem, och att vi visade vilket företag vi ville vara i framtiden, med stöd av bland annat Nollmissionen, som vi delade med oss av även i en ofärdig form.

 Inga annonsörer har valt att avsluta med TV4 efter Metoo, menar Casten Almqvist. Men om någon på grund av det inträffade valt bort kanalen är omöjligt att veta.

  Vad har Metoo-hösten kostat TV4 rent ekonomiskt?

– Den stora ekonomiska skadan höll på att bli ett förlorat förtroende hos alla: medarbetare, kunder, leverantörer. Arbetet med att dämpa den effekten – och kanske till och med komma ut på plus om man får gå så långt – genom sättet som vi tog oss ur krisen, har gjort att vi blivit ett bättre företag än innan.

Hade TV4 inte lyckats med det, menar Casten Almqvist, så hade det blivit oändligt mycket dyrare.

– Men rent konkret: att lägga ner en sändning, avbryta en produktion och skiljas från en programledare är stora pengar. I sammanhanget är det dock inget man reflekterar över: Givet det allvarliga läget så var det värt det.

Hade du gjort någonting annorlunda idag?

– Att vi avpublicerade allt vi någonsin gjort med programledaren är någonting som går emot allting jag tror på som publicist och journalist. Det är det beslut som har varit jobbigast att tänka på i efterhand. Det är inte oåterkalleligt, men med tanke på den enormt uppskruvade stämning som rådde, så skulle jag nog fatta samma beslut idag igen. Det var det som bar mest emot, och kanske ännu mer nu i efterhand när man inte riktigt lyckas återskapa den där stämningen.

  Och vad var tuffast på ett rent personlig plan?

– Det är alltid jobbigt att vara så kraftigt ifrågasatt. För något som skedde för närmare 10 år sedan, men också för två år sedan, då jag var i högsta grad ansvarig. Jag fokuserade då på hur vi skulle vi ta oss ur intensiteten, uppmärksamheten, och den negativa publiciteten för vårt fina företag, där jag stod som yttersta representant. Men det var väldigt jobbig. 

Under de två mest intensiva veckorna hade gruppen på TV4 som fått till uppgift att hantera Metoo, tusen mediekontakter. Intervjuer gjordes med i princip alla medier som hörde av sig, hävdar TV4. Nästan 4000 artiklar om tv-huset och Metoo skrevs mellan den 16 oktober och fram till årsskiftet.

Bara dagar efter att skandalen kring "Äntligen Hemma" börjat väcka medial uppmärksamhet samlade Casten Almqvist sina medarbetare på TV4 till det första av flera stormöten. Ledningen beslutade tidigt om att vara så öppna som möjligt både internt och externt. Matsalen på nedre botten i tv-huset på Tegeluddsvägen fylldes till bristningsgränsen av kring 500 medarbetare. På länk fanns också anställda ute i landet.

På de första mötena var stämningen hätsk, ifrågasättande och anklagande, berättar Casten Almqvist. Flera av husets journalister sände live, och han muddrades med frågor, där han stod längst fram på en scen med en mikrofon

 – Jag är väldigt stolt över de tuffa journalister som vi har i huset, bland dem finns några av de bästa i landet. Det var tufft att bli grillad, men jag tycker att bevakningen de gjorde var hederlig och proportionerlig, säger Casten Almqvist.

Hur var det att gå in på ett sådant möte?

– En gång, det hängde förmodligen ihop med anspänning, så tappade jag rösten helt totalt. Trots jag inte kände någonting annat än att mitt jobb var att gå in, vara öppen och svara på frågor. Det som hände handlade ju inte om mig, utan om mitt ansvar som vd och hur vi skulle göra för att gå vidare.

Det är alltid jobbigare att känna inför egna medarbetare att man inte har levererat, än inför externa, menar TV4-vd:n, som när han ser tillbaka gör reflektionen att det förmodligen tog mer på honom än vad han förstod.

När den avtalade tiden med Casten Almqvist i SNS konferensrum är på väg att ta slut, tar han på eget initiativ upp en upplevelse under Metoo-hösten, som gjort avtryck.

Expressen utsatte TV4 för vad Casten Almqvist definierar som ett drev. Under 25 dagar prydde TV4 nitton av tidningens första sidor, och ännu fler följde.  Redan när det inträffade uttryckte TV4 bland annat på sin egen blogg, kritik mot Expressens sätt att driva journalistik. TV4 chefens kritik har inte mildrats det senaste året. 

– De gick fullständigt över styr och det jag såg var sorgligt och dystert, säger Casten Almqvist, som själv har ett förflutet som journalist. 

Expressens arbetssätt kallar han för kommersiellt och rått:

– Att fortsätta dygn efter dygn utan att de hade någonting nytt var ett kommersiellt beslut som i efterhand kläddes i publicisktiska termer. Det tycker jag är ohederligt.

 Casten Almqvist betonar att det var helt korrekt att TV4 granskades. Det var inte det som var problemet, säger han.

– Det var rätt, och vi skulle ha upptäckt och hanterat det här problemet tidigare. Tack vare granskningen så fick det inte gå två år till – men proportionerna gick över styr.

Hur är relationen till Expressen idag?

– Den är god. Men mot slutet var den ansträngd. Vi tyckte de var ohederliga med sin enormt omfångsrika publicering, och att det var ganska mörkt. Vi har fortfarande olika syn på det här, men det är god stämning mellan företagen idag.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

Publicerad 2018-10-20 06.30Uppdaterad 2018-10-20 07.56

Ämnen i artikeln:

TV4:s "Nollmission" som togs fram hösten 2017:

Nollmissionen är tänkt att förebygga trakasserier, mobbning och kränkningar, samt att upptäcka och hantera sådana händelser om och när de förekommer. Den landade i följande 10 punkter, som TV4 löpande arbetat med, och fortsätter att arbeta med.

- Bonnier Broadcastings etiska råd

- Ökat stöd till projektledare och tydligare förväntan på produktioner, ökad dialog

- Programprofiler ska komma närmare verksamheten

- Ny visselblåsarkanal för oss och produktionsbolagen

- Central visselblåsarkanal

- Branschmöten

- Tydligare riktlinjer

- Ökad kunskap bland chefer

- Kontinuerlig utbildning och accept på riktlinjerna

- Förbättrad introduktion för nya medarbetare