TV4:s varumärke på bottennivå efter #metoo

TV4 har brutit allt samarbete med Martin Timell och dragit in populära långköraren "Äntligen hemma" för gott. Men enligt mätning Brandindex från det internationella undersökningsföretaget Yougov har händelserna under #metoo-rörelsen haft en kraftig påverkan på TV4:s varumärke.

Färska siffror från Yougov visar att TV4:s rykte tagit stor skada av #metoo-uppropet. Aldrig tidigare har kanalen uppvisat så låga siffror i mätningen.

Sedan i början av oktober har berättelser om sexuella trakasserier och övergrepp skakat den svenska mediebranschen.

Det har bland annat fått konsekvensen att Fredrik Virtanen har fått sparken från Aftonbladets ledarsida, MTG har brutit med en icke namngiven TV3-profil, och Discovery Networks har avslutat sitt samarbete med en känd svensk komiker som har anmälts för våldtäkt av minst tre kvinnor.

TV4 har hamnat i särskilt fokus. Martin Timell, en av tv-husets största profiler och den av de anklagade mediemännen som är mest folkig, är polisanmäld för våldtäkt. Dessutom har han anklagats för både mobbning och sexuella trakasserier.

TV4 har brutit allt samarbete med Martin Timell och dragit in populära långköraren "Äntligen hemma" för gott.

Men enligt mätningen Brandindex från det internationella undersökningsföretaget Yougov har händelserna under #metoo-rörelsen haft en kraftig påverkan på TV4:s varumärke.

Yougov mäter bland annat "buzz", som är ett mått på värderad uppmärksamhet kring ett varumärke. Genom att beräkna den positiva uppmärksamheten kring ett varumärke, minus negativ ger det ett så kallat net-score.

Ett annat mått är "reputation", som är ett ryktesmått där respondenter får svara på frågan om de antingen skulle vara stolta eller skämmas för att arbeta för varumärket i fråga.

– Gällande TV4 ser det allt annat än positivt ut, säger Fredrik Molin på Yougov till Dagens Media.

– På Buzz har de störtdykt, då den negativa uppmärksamheten kring Martin Timell har dragit ner både TV4:s "buzz" och rykte till de lägsta siffrorna vi hittills uppmätt för TV4 sedan Brandindex-mätningarna startade 2008.

Fredrik Molin på Yougov ser att #metoo haft en påverkan även på SVT:s varumärke.

– "Buzz" för SVT har dock hållit sig ganska stabilt, vilket sannolikt har att göra med att den totala uppmärksamheten för SVT har varit relativt låg. Vi ser dock en korrelerande nedgång i SVT:s rykte som med stor sannolik har att göra med vad som har figurerat kring SVT i samband med #metoo-uppropen.

Källa: Yougov

Källa: Yougov

"Ett kraftigt slag mot vår självbild"

TV4:s tillträdande hr- och kommunikationsdirektör Åsa Barsness skriver i ett mail till Dagens Media att det är ledsamt att TV4:s varumärke påverkats av uppmärksamheten kring en programprofil – men inte förvånande.

– Under den månad som passerat har det lämnats nya chockerande vittnesmål om trakasserier på olika arbetsplatser i olika branscher. Men TV4 var delvis först ut och det har gjort att TV4 hittills stått som symbol för stor del av det hemska som framkommit genom #metoo. För oss har det inneburit ett kraftigt slag mot vår självbild.

Åsa Barsness tycker att den bild som tecknats av TV4 känns främmande och "oerhört sorglig".

– För vi vill vara något helt annat, och vi tror också att vi är något helt annat.

Vad ni för att hantera det här?

– Sedan några veckor tillbaka har vi arbetat hårt med en omfattande handlingsplan som syftar till att förebygga trakasserier och kränkningar, och i de fall det ändå förekommer bli bättre på att upptäcka och hantera. Att vi blir bättre inom dessa två områden är det viktiga för oss nu, och det är på detta vi kommer fokusera framöver. Och naturligtvis på att fortsatt leverera Sveriges bästa tv-upplevelser.

Om "Buzz":

Buzz är ett mått på värderad uppmärksamhet som omger varumärket och är en net-score beräknad på positiv uppmärksamhet minus negativ uppmärksamhet. Buzz räknar uppmärksamhet på allt från reklam, medieuppmärksamhet, samt uppmärksamhet i samtal människor emellan. Med andra ord allt positivt du som respondent hört kring varumärket de senaste två veckorna minus allt negativ som du som respondent hört kring varumärket de senaste två veckorna. Detta ger en net-score som både kan vara positiv eller negativ.

Om "Reputation":

Reputation är det ryktesmåttet i Brandindex, där samtliga varumärkens rykte mäts utifrån huruvida man som respondent skulle vara stolt över att jobba för varumärket ifråga minus alla svar där respondenter skulle ange att de skulle skämmas att arbeta för varumärket/företaget i fråga. Detta mått kan också både vara positivt och negativt.

Amanda Törner

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt