Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag14.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

TV4:s vädjan till politikerna

Publicerad: 8 Maj 2012, 08:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:23

Oppositionen vill skära ner TV4-Gruppens reklamtid rejält. Dagensmedia.se är på plats när TV4-cheferna Jan Scherman och Casten Almqvist ska vädja till politikerna i Konstitutionsutskottet.


KU, Konstitutionsutskottet, höll på tisdag förmiddag sammanträde för att diskutera TV4-Gruppens reklamtid.

Miljöpartisten Ulf Holm har i en motion föreslagit att TV4-Gruppens reklamtid ska minskas från tolv till åtta minuter per timme – något som kan innebära att Bonnier-ägda TV4 går miste om hundratals miljoner kronor. Övriga oppositionspartier, däribland Socialdemokraterna, stödjer motionen.

TV4:s chefer skulle idag förmå politikerna att ändra sig. På plats under KU-mötet var bland andra Jan Scherman, TV4:s vd Casten Almqvist och kommunikationsdirektören Åsa Jamal.

De hade en kvart på sig att framställa sin sak.

– Mer behövs inte, säger Jan Scherman till dagensmedia.se.

Inte heller Casten Almqvist var särskilt orolig.

– Det ska nog gå bra, säger han.

Dagensmedia.se har de senaste dagarna sökt flera representanter från oppositionen, som Sven-Erik Österberg, gruppledare i KU, och Gunilla Carlsson, ordförande i Kulturutskottet. De har alla vägrat att uttala sig före KU-mötet.

TV4 förde länge en kamp för att få visa lika mycket reklam som TV3 och Kanal 5, som sänds från Storbritannien. 2007 beslutade regeringen och kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth att anpassa de svenska reklamreglerna till övriga EU, en förändring som trädde i kraft den 1 januari 2008.

– Vi har anpassat reglerna efter EU:s tv-direktiv så att det blir konkurrens på lika villkor, sade Maria Dupont, pressekreterare åt Lena Adelsohn Liljeroth, till dagensmedia.se.

Nu vill alltså oppositionen riva upp det beslutet – och återigen införa striktare regler för TV4.

Alliansen står inte bakom det förslaget.

Läs också:

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.