Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

TV4:s OTT-rättigheter till Discovery: ”En jätteviktig affär”

Publicerad: 19 Maj 2020, 05:50
Uppdaterad: 19 Maj 2020, 06:24

Avtalet innebär att Dplays kunder får tillgång till TV4 kanaler och sportunderhållning. På bild: Nicklas Norrby, vd på Discovery.

Foto: Pax Engström

UPPDATERAD. Discovery köper de eftertraktade OTT-rättigheterna av Telia. Hur kanalerna ska paketeras och hur mycket det kommer att kosta är än så länge oklart.


Ämnen i artikeln:

TV4CMorestreamingDiscoveryOTT-rättigheterDplayTelia

Under måndagskvällen stod det klart att det blir Discovery som köper TV4 Medias OTT-rättigheter av Telia. Köpet fick grönt ljus av EU-kommissionen under måndagen. 

Konkret innebär det att Dplays kunder får tillgång till TV4:s kanaler och C Mores sportkanaler. 

Bakgrunden till försäljningen är som bekant att EU-kommissionen, i sitt godkännande av Telias köp av TV4, krävde att Telia måste licensiera sina OTT-rättigheter till minst en annan distributör. Rättigheterna har sedan tidigare lett till flera affärskonflikter och var bland annat bakgrunden till det rekordlånga tv-bråket mellan Com Hem och TV4. 

Alla TV4 Medias kanaler, förutom C More filmkanaler, ingår i köpet: TV4, Sjuan, TV12, TV4 Fakta, TV4 Guld, TV4 Film, Sportkanalen, C More Sport, C More Fotboll, C More Hockey, C More Golf och C More Live 1-5.

LÄS ÄVEN: Därför ritas tv-kartan om
OTT-rättigheternas betydelse – Experterna och konkurrenten om maktförskjutningen

I avtalet får Discovery även visa allt innehåll som VOD under 7 dagar efter sändningen. Även på den finska marknaden har de båda parterna kommmit överens om ett motsvarande avtal. 

– För oss är det här en jätteviktig affär. Vi får tillgång till alla deras kanaler och vi kan bredda vårt utbud. Vi tror också att det är viktigt framöver att man bildar partnerskap med många olika aktörer, det här blir ett ytterligare steg på den vägen, säger Jessica Linnman, tf kommunikations- och PR-chef på Discovery till Dagens Media. 

Hur långt avtalet sträcker sig är hemligt och inget Jessica Linnman kan svara på. Vad Discovery köpte rättigheterna för kan hon inte heller kommentera. 

I och med avtalet har Dplay rätt att sända en rad intressanta och eftertraktade sporträttigheter. Förutom bland annat Allsvenskan, OS och Superettan som Discovery har de exklusiva rättigheterna för sedan tidigare, får tv-huset nu tillgång till SHL och landskamper i fotboll. 

– Det är en styrka att få ta del av de stora sporträttigheterna som TV4 och C More har och kunna visa dem på Dplay. Det gör att vi bygger våran sportupplevelse till något ännu bättre. Det är ett starkt komplement till det vi redan har. 

När och hur kommer innehållet finnas tillgängligt för era kunder?

– Vi ser över paketeringen just nu så vi kan inte säga något ännu om varken tid eller prisnivå. Vi hoppas att vi ska kunna återkomma med det så snart som möjligt. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.