Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

TV4:s nya slow-tv – #Älgjakten

Publicerad: 14 Oktober 2013, 07:28
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:31

Tre dagar direktsänd älgjakt. Det är TV4:s nya programidé. I dag startar slow-tv formatet "#Älgjakten" i TV4 Play.


Ämnen i artikeln:

TV4

Under fem dagar i somras kunde tittarna följa en kanalbåts färd längs Göta kanal i TV4 Play. Det var kanalens första programformat inom "slow tv". Nu följs satsningen upp med "#Älgjakten".

I direktsändning får tittarna följa svenska jägare på fem olika platser i Sverige.

– Det finns 300 000 älgjägare i Sverige, det är en stor folkrörelse. När jag var liten hade man älgjaktslov. Nu börjar älgjakten söder om Dalälven, vi vill spegla hur det ser ut, det är ingen liten exklusiv skara som håller på, det är därför vi gör det här, säger Martin Svenningsen, producent för "#Älgjakten"

Vem ska titta?

– Det får vi se, det märker vi, vi har ju aldrig gjort det här förut, men vi tror att intresset är stort. Vi startar idag, sen kör vi fram till och med onsdag eftermiddag, på natten jagas det inte dock, men man kan titta ändå, vi har en nightvisonkamera på ett hemligt ställe så att ingen ska norpa den.

Vad blir nästa slow-tv format?

– Vi har en hel del saker i pipen, den första var ju Göta kanal och sen följde vi Obama när han var i Sverige, och det var oväntat många som såg. Vi har massor med idéer. Slow-tv är ju inget nytt, det kommer från USA som hade det här på 50-talet.

Vad tror du att det är som lockar med slow-tv?

– Jag har ingen aning faktiskt. Men det är ju väldigt många som tittar eftersom TV4 vill ha det. Jag tror att det är att det händer nu, någon slags nyfikenhet, man får följa livet där det är, säger Martin Svenningsen.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

TV4

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.