Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

TV4:s miss – visade KD-reklam i debatten

Publicerad: 12 September 2014, 07:47
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:29

Kristdemokraternas reklamfilm sändes under partiledardeatten – tvärtemot TV4:s egna riktlinjer.


Ämnen i artikeln:

TV4

Gårgdagens valdebatt med alla partiledare i TV4 lockade totalt 595 000 tittare, siffror som kanalen anser vara mycket starka.

Men under debatten bröt TV4 mot sina egna riktlinjer när det gäller reklam, som säger att  politiskt reklam inte ska gå under till exemepl en valdebatt eller utfrågning av politiska företrädare.

En 30-sekundersspot för Kristdemokraterna – där partiledaren Göran Hägglund talade om partiets politik – sändes.

Att den gick ut var ett misstag, enligt TV4:s programdirektör för nyheter och samhälle, Viveka Hansson.

– Vi har en självpåtagen hållning som är mycket striktare än en del andra stora reklamfinansierade medier. Men det blev tyvärr fel och det var ett misstag. Jag är inte så nöjd över det. Rutinerna har skärpts nu så att detta inte ska hända igen, säger hon.

Simon Andrén

simon.andren@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

TV4

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.