Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

TV4:s förhandlingsperiod klar: "Transparens har helt överskuggat prisfrågan"

Publicerad: 24 mars 2017, 06:39
Uppdaterad: 24 mars 2017, 06:42

Malin Häger.

TV4:s förhandlingsperiod för 2017 är klar – nytt är att mediehuset levererar gemensam tv- och AVOD-produkt som regional/lokal produkt. "Det finns ingen anledning till att särskilja en tittare".


Ämnen i artikeln:

TV4

TV4:s förhandlingsperiod för 2017 avslutas vid lunchtid idag.

Redan i november meddelade TV4 att de höjer sina reklampriser med 12 procent inför 2017 i syfte att skapa en balans mellan efterfrågan och reklamlager. Försäljningsdirektören Malin Häger säger att diskussionerna kring 2017 års avtal däremot inte handlat så mycket om prishöjningen.

– Det har inte varit i fokus. Efterfrågan på effekt, transparens och tydlig data har helt överskuggat prisfrågan.

I AVOD har TV4 dubblat sina volymer, något som hon ser som ett kvitto på att TV4 kan påvisa effekt och är transparenta. Även TV4 Plays inlogg har bidragit till de dubblade volymerna.

Inga större förändringar har gjorts när det kommer till målgrupper. Nytt är istället att TV4 levererar en gemensam tv- och AVOD-produkt som lokal/regional produkt.

– Det finns ingen anledning till att särskilja en tittare via AVOD eller linjärt, det är den totala räckvidden som är intressant, säger Malin Häger och fortsätter:

– Det här är ett test som vi sedan får utvärdera och se vad våra kunder tycker.

I slutet av augusti meddelade TV4 att de förlänger släpperioderna i syfte att i förväg ge kunderna en möjlighet att boka in och säkra sina julkampanjer. Nyheten väckte stark kritik från Carats tv-chef som var kritisk till att TV4 introducerade en "ny sälj-policy i brinnande högsäsong".

– Vi skickade ut nyheten med kort varsel och satte många byråer på pottan och det har vi bett alla om ursäkt för. Men vill ville ge våra kunder möjlighet att säkra kampanjer i god tid. Alla har bekräftat oss och uppskattat beslutet i efterhand, säger hon.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

TV4

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News