Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Rörligt

TV4:s affärsmodell under press

Publicerad: 25 Juni 2019, 13:25

TV4-huset i Stockholm.

Foto: Janne Næss

TV4 klamrar sig fast vid den trygga linjära sargen, men den blir allt bräckligare. Ute på onlinebanan är kampen stenhård. Den nya rika coachen Telia måste satsa stort för att inte förlora den matchen. Det skriver Leif Holmkvist.


Ämnen i artikeln:

TV4Bonnier BroadcastingTelia

TV4 är en kassako som Bonnier kunnat mjölka i 20 år och företaget tjänar fortfarande stora pengar. Under Casten Almqvists ledning har TV4 jobbat skickligt på att bygga ratings, alltså locka tittare åt annonsörer som glatt betalt allt högre priser. TV4 är ett måste för den annonsör som behöver nationell räckvidd i breda målgrupper.

Men nu tornar orosmolnen upp sig för den linjära affärsmodellen:

Svenska folket tittar överlag allt mindre på tv.

• Minskningen har pågått obönhörligt i fem år.

• Tittare i reklam-tv:s målgrupp minskar snabbast.

• Minskningen är större ju yngre målgruppen är.

• Nya konkurrenter hotar att öka på tittarraset.

PUT:en (people using tv) är ingen rolig läsning för TV4-ledningen. Så här illa är det enligt MMS:

Sedan 2012 har tittandet (linjärt + repriser) i den kommersiellt heta målgruppen 12-44 år nära nog halverats från 124 minuter per dag till 67, en minskning med 46 procent. 

I åldersgruppen 12-34 år är minskningen 51,4 procent och för framtidens tittare i åldrarna 12-24 år med 60 procent. Siffrorna avser utgången av 2018, men minskningen uppges fortsätta lika obevekligt i år. Det innebär att halva TV4:s tittarlager har försvunnit på sex år.

Och värre blir det de kommande tre åren, enligt Vizeums prognoser som tidigare har publicerats i Dagens Media Insikt.

– Långsiktigt är TV4:s nuvarande basaffär under press, konstaterar MMS vd Magnus Anshelm. Dels går PUT:en stadigt ner. Folk under 40 år tittar på tv mera sällan, de ser livesport och stora lägereldar som ”Let’s dance” eller ”Idol”. Dels ökar befolkningens beredskap att betala för reklamfrihet.

– Men inom ramen för vad som är möjligt presterar TV4 väldigt bra och kan ta bra betalt för sina kontakter. I närtid är de ohotade. Telia köper TV4 för att få tillgång till content och vet att det kanske fem år framåt är en bra affär.

Men därefter kan det bli svårare att tjäna pengar på den nuvarande affären:

– Konkurrensen online är grym, säger Magnus Anshelm. Visserligen lägger konsumenterna allt mer pengar på digitala tjänster, men ingen vet säkert var smärtgränsen för hushållen går.

Netflix driver SVOD-marknaden med lika stor räckvidd som konkurrenterna tillsammans. 150 miljoner kunder globalt, varav 1 miljon i Sverige, betalar i snitt 130 kronor i månaden. Det ger nära 20 miljarder kronor som alltmer satsas på lokala produktioner, till exempel succén ”Störst av allt”. TV4/C More försöker följa efter och har lagt ut en rad beställningar på svenskt drama. Kampen om sporten har de i stort sett förlorat mot Viaplay och Discovery.

– De svenska bolagen trodde att de vaccinerat sig mot globaliseringen genom svenskt material, säger Peter Nilsson. Men de kan inte hänga med i tempot och den extrema konkurrensen. Den stora konkurrensfördelen man har som lokal aktör är svensk sport. Där har TV4 ett järngrepp om den största rättigheten till de svenska fotbollslandslagen. Men sporten är dyr och har kort brinntid.

Läs hela artikeln i inloggat läge, där även Vizeums tv-chef Peter Nilsson ger sin analys på hur TV4 ska kunna fortsätta tjäna pengar på sina tjänster och innehåll. I premiumversionen analyserar även Daniel Collin utvecklingen och förklarar varför Bonnier Broadcasting har en svagare position i betalsegmentet och vilka andra hinder TV4/Telia-affären kan komma att stöta på.

Leif Holmkvist
Frilans


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev